Ihoplappat jeanstyg.
Foto: Kristina Strand Larsson / Ikon

Syföreningar och arbetskretsar

Gillar du handarbete? Att skapa tillsammans med andra är roligt. I många församlingar finns grupper som tillverkar saker av tyg, garn, trä och andra material.

Att hantverka tillsammans är en härlig form av gemenskap! Samtalen fyller rummet samtidigt som händer är i rörelse. Det är ett tillfälle att träffas och dela vardagens bekymmer och glädje med varandra. Ofta finns tid för en fika.

Både nybörjare och erfarna

Syföreningar och arbetskretsar är till för alla. Du som är van kan dela med dig av kunskap och idéer till andra. Eller så har du precis lärt dig att hantera ett par stickor eller en virknål och kan få råd och tips. I en del församlingar kallas verksamheten arbetskretsar. Oavsett vad det kallas eller hur mycket du kan är du välkommen. I den här verksamheten är det skaparglädjen som gemenskapen bygger på.

Bidrar till ett bättre samhälle

Det syföreningar och arbetskretsar gör säljs eller auktioneras sedan ut och intäkterna går till välgörande ändamål. Under 2022 samlade Svenska kyrkan på det här sättet in nästan 7 miljoner kronor.  Det är inte bara trevligt och lärorikt utan bidrar dessutom till ett bättre samhälle.