Brudparsfigurer till bröllopstårtor.
Foto: Ulrika Robsarve /Ikon

Drop-in-vigsel

Störst av allt är kärleken. Att fira den måste inte kosta mycket tid eller pengar. Fria till din partner, få ett JA, beställ hindersprövning och kom till ett av de tillfällen där våra församlingar anordnar drop-in-vigsel. Svårare är det inte.

Ni älskar varandra och vill gifta er. Nu behöver ni bara bestämma hur ni vill att ert bröllop ska vara. Att välja servetter, göra gästlista och skriva inbjudningskort känns säkert jättekul för vissa, men kanske inte för er. Ni kanske hellre vill hålla bröllopet enkelt och fokusera på varandra. Det kan hända att ni planerar en resa eller har en annan gemensam dröm som ni vill lägga undan pengar till.

I så fall kan drop-in-vigsel i en av Svenska kyrkans församlingar vara något för er. Vi ordnar präst, lokal, musik, vittnen och till och med datum! Gäster, bukett, högtidliga kläder är alla valfria och ni bestämmer själva hur ni vill göra.

Samtal med prästen före vigseln

Före varje vigsel hålls ett vigselsamtal med prästen. Det gäller även vid en drop-in-vigsel. Däremot kan formerna för samtalet se lite olika ut i olika församlingar. Under samtalet går prästen igenom vad som händer under vigseln och ni har möjlighet att ställa frågor. Ibland går det att välja musik och texter, men ibland vigs flera par samtidigt och då står präst och kyrkomusiker för planeringen.

Det enda ni behöver tänka på är att beställa hindersprövning från Skatteverket i god tid och ta med er den godkända hindersprövningen, legitimationer och ringar till drop-in-tillfället. Kom ihåg att minst en av er ska vara medlem i Svenska kyrkan.

Gör så här:

1. Fria till din partner och få ett "JA".
  2.  Ordna medlemskap om inte någon av er redan är medlem. Kontakta församlingen eller läs mer om medlemskapet.
  3. Beställ hindersprövning från skatteverket. Kom ihåg att vara ute i god tid.
  4. Hitta de församlingar som är nära dig genom att fylla i din adress eller ort nedan.
  5. Gå in på församlingens webbplats eller kontakta dem på annat sätt för att höra om nästa drop-in-tillfälle.
  6. På den stora dagen tar ni med er varandra, ringar, godkänd hindersprövning och giltiga legitimationer.

Kom ihåg att minst en av er behöver vara medlem i Svenska kyrkan.

Har du frågor kring en vigsel, kan du alltid kontakta din församling - se nedan.