Stolor i olika färger hänger på en ställning.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Kläder i kyrkan

Präster, diakoner och biskopar har särskilda kläder när de är i tjänst. Här kan du läsa om vad det är för kläder och hur de används.

En präst med lila mantel håller upp en oblat i en fullsatt kyrka.

Prästens kläder

Präster har särskilda kläder på sig under gudstjänsterna – skjorta och mässkläder. Här kan du se plaggen och läsa om hur de används, vad de kallas och symboliserar.

En kvinnlig diakon med grön frimärksskjorta och diakonemblem om halsen står i dörröppningen och välkomnar en besökare.

Diakonens kläder

Diakonen har grön skjorta och ett särskilt halsband. Vid gudstjänster använder diakonen mässkläder, men på ett annat sätt än prästen. Här kan du se plaggen och läsa om hur de används, vad de kallas och symboliserar.

Tre biskopar i liturgisk kläder.

Biskopens kläder

Biskoparna i Svenska kyrkan har särskilda kläder – lila skjorta och ett guldkors i kedja runt halsen. Vid gudstjänster har de också mitra, kräkla och biskopskåpa. Här kan du se plaggen och läsa mer om hur de används och vad de symboliserar.

Präst, dopfunt, predikstol ... lär dig mer om vad som är vad i kyrkan

Illustration av kyrka

Vad är vad i kyrkan?

Har du koll på kyrkans olika delar och detaljer? Den här bilden visar den allra vanligaste typen av kyrkobyggnad i Sverige. En långhuskyrka med avrundat slut mot öster och torn i väster.  På den här sidan kan du lära dig mer om kyrkobyggnaden.