Kollekter

I samband med gudstjänster i Svenska kyrkan tas en gåva upp, som kallas kollekt. Då finns det möjlighet att ge ett bidrag till något ändamål som det beslutats att kollekten ska gå till.

Sedlar och mynt ligger i en kollektkorg.

Kollekter 2023

Sammanställning av 2023 års kollekter i Uppsala stift.

Två personer håller i en varukorg och samlar in kollekten.

Kollekter 2024

Sammanställning av 2024 års kollekter i Uppsala stift.

Någon håller en korg fylld med sedlar.

Rikskollekt

Rikskollekter tas upp i landets alla församlingar till samma ändamål och samma dag. Det är kyrkostyrelsen som beslutar om när rikskollekter ska tas upp och för vilka ändamål.

Byte av kollektdag

En rikskollekt eller stiftskollekt får flyttas till en annan dag om domkapitlet medger det. Önskar församlingen byta ändamål när det är stifts- eller rikskollekt ska man skicka in en sådan anmälan till domkapitlet i god tid.

Läs mer om byte av kollektdag på Kornet (behörighet krävs)

Intresseanmälan gällande kollekter för 2025

Organisationer, föreningar, stiftelser och liknande kan anmäla sitt intresse att få en stiftskollekt, där ändamålet ska stödja Svenska kyrkans verksamhet inom församlingarna i Uppsala stift eller någon annan verksamhet som det är angeläget för Svenska kyrkan inom Uppsala stift att stödja

Stiftskollekt innebär att alla församlingar i ett stift ett visst datum samlar in pengar för ett i förväg bestämt gemensamt ändamål. Högst tio dagar om året kan vara en stiftskollekt.

Nästa ansökningsperiod öppnar den 15 april 2024.

Johanna Knutsson

Uppsala stift