Västerås stift

Låg tröskel och högt till tak. Det är öppet, man är välkommen in. Sådan vill Svenska kyrkan vara. Vem det än är som kommer, och vilket ärende det än gäller i livets olika skiftningar.

Hitta lätt

Biskopen

Mikael Mogren är biskop i Västerås stifts sedan september 2015. Biskopen är stiftets högsta andliga ledare.

Verksamhet

En av stiftets viktigaste uppgifter är att stödja församlingarnas arbete. Verksamheten på stiftskansliet speglar alla de arbetsområden som ryms inom församlingslivet i vår kyrka.

Kontakta oss!

Här nedan når du vårt pressrum, personallista samt en sida med uppgifter om du behöver tala med någon. Om du inte hittar den du söker, ring vår växel och fråga!

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Livets stora händelser

Här kan du hitta din församling och information om dop, konfirmation, vigsel, och begravning.

Arbeta i kyrkan

Att arbeta i Svenska kyrkan innebär att arbeta för något du tror på. Församlingarnas huvuduppgift handlar om gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Det finns också yrken inom administration och förvaltning och många möjligheter till ideellt engagemang.

Person i grå T-shirt med Svenska kyrkan-logga i ett kyrkorum

Församlingsstöd

Här hittar du som är engagerad i församlingen, till exempel som förtroendevald eller ideell medarbetare, nyheter, verktyg och tips på utbildningar.

Aktuellt i stiftet

Grupp med ungdomar som lyssnar på två personer som står på scen.

Fighting the Darkness 2024

Deltagarrekord på årets Fighting the Darkness i år. Gästföreläsare Linnea Cleasson på plats i Mora 16 mars.

Grupp med kvinnor som sitter på kyrkbänkar och sjunger

Sången ska dundra - Vi fyller 100!

Västerås stifts kyrkosångsförbund fyller 100år och firar detta med en stor körfest i Västerås domkyrka 24-26 maj.

Älskad 2024

Välkomna till Stiftskonfirmanddagen Älskad 1 juni 2024 på Finnåkers kursgård. Årets Älskad har underrubriken "The Feeling of Rock for Moc"

En grupp ungdomar med vänskapsarmband står i en klunga med händerna i mot mitten.

Ansök till utbytesprogrammet

Utbytesprogrammet är för dig mellan 18 och 30 år. Dela vardagslivet, och engagera dig i kyrkan och samhället under tre månader i Filippinerna eller Tanzania. Sista ansökningsdag är 15 mars.

Ung i den världsvida kyrkan nystartar

I år nystartar utbytesprogrammet Ung i den världsvida kyrkan efter pandemin. Nu drivs programmet av Stiftsgården Rättvik med stöd av Svenska kyrkans nationella nivå. Pontus Gunnarsson och Klara Rönnegård är glada över att stiftsgården fått i uppdrag att driva Ung i den världsvida kyrkan.

Ung i den världsvida kyrkan - "Utbytet kommer att finnas kvar i mig alltid"

Elsa Grönbeck deltog i Ung i världsvida kyrkans senaste utbyte 2019. Hon var tre månader i Karagwe, Tanzania.

Nyheter och information

Det kyrkliga kulturarvet hotas

Det kyrkliga kulturarvet är ett gemensamt ansvar. Ett ansvar också för varje enskild riksdagsledamot – det handlar om kyrkobyggnaderna i den egna valkretsen. Den här gången får det inte stanna vid vackra ord. Nu är tid att agera!

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Palliativsköterska och biskop i samtal om liv och död

23 januari lanserades ett nytt biskopsbrev med titeln ”Livets början och livets slut - redskap för orientering i etiska vägval”. Inför skrivandet tog biskoparna hjälp av palliativa teamet i Ludvika.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Pågående kampanjer

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

Kyrkorum med upplysta valv, i centrum av bilden ett triumfkrucifix.

Upptäck kulturarvet

Kyrkor och begravningsplatser är fulla av historia och rymmer olika slag av berättelser. Samtidigt är rummen och platserna inte museala utan används än idag, ett levande kulturarv.

Sök församling

Här kan du se vilken församling du tillhör genom att skriva in din folkbokföringsadress.

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Här hittar du samlad information om dopet!

Konfirmation

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt. Här hittar du alla konfirmationsgrupper i stiftet!

Bröllop

Här hittar du information om att gifta sig i kyrkan! Hur du bokar präst och kyrka och annat som är bra att veta i samband med planeringen av en kyrklig vigsel.

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.

Här hittar du information om hur du gör för att bli medlem i Svenska kyrkan.

Appar

Här kan du läsa om några av Svenska kyrkans appar. Kyrkguiden som hjälper dig hitta kyrkor och evenemang, Kyrkan – en interaktiv app för barn i förskoleåldern och utlandskyrkans app.

Stiftet i media

Prenumerera via RSS