Lydiapriset

Varje år delar Västerås stift ut Lydiapriset till en prästvigd kvinna som gjort skillnad i stiftets ungdomsarbete. Vet du någon som stämmer in på den beskrivningen? Passa på att nominera henne, senast den 1 april 2024 behöver du ge ditt förslag.

Här kan du nominera din kandidat till Lydiapriset. Sista datum för nominering till 2024 års pris är den 1 april.

Om Lydiapriset

Priset har fått sitt namn efter två Lydior. Den ena är Lydia Wahlström från Västerås. Hon föddes 1869 som dotter i prästgården i församlingen i Barkarö. Hela sin uppväxt ville hon bli präst och hon var inte gammal när hon skrev sin pappas predikningar. Hon kunde aldrig bli präst och blev i stället rektor och professor i historia. Hennes specialområde som forskare var franska revolutionen och Napoleontiden. Genom livet var hon engagerad i samhällsfrågor, och debatterade ofta i media. Med utgångspunkt i sin kristna tro var hon en av kämparna för att kvinnor skulle få rösträtt i Sverige.
Som historiker var Lydia Wahlström bland de första i Sverige att skriva kvinnornas historia. Bland annat skrev hon en bok om Heliga Birgitta. Från 1933 uttryckte hon i sina skrifter oro över nazismen och hon lyfte ofta fram nazisternas förföljelse av judar och kristna.
Lydia Wahlström kom även att betyda mycket som förebild för kvinnliga studenter, däribland Karin Boye. Lydia Wahlström är en spännande historisk person av flera skäl, till exempel att hon tidigt och relativt öppet bildade familj med andra kvinnor.  Lydia Wahlström avled 1954.

Den andra Lydia som lånat sitt namn till priset är Lydia från Thyatira som enligt Apostlagärningarna i Bibeln var storföretagare och känd för sin envishet. Hon var en storföretagare i nuvarande Turkiet och handlade med purpurtyger. En hel dräkt färgad av purpur fick bara kejsaren bära, så purpur var exklusivt. Med sina kontakter och ekonomiska resurser ska hon ha varit en viktig person i den tidiga kyrkan.

Lydiapriset delas varje år ut till en prästvigd kvinna som gjort skillnad i ungdomsarbetet i Västerås stift. Pristagaren utses av Västerås stiftsstyrelsen och priset, som delas ut av biskopen, är 5 000 kronor, diplom och blommor.

Maria Eklind 2023 års Lydiapristagare.

Tidigare Lydiapristagare

2023 Stina Svan