Foto: Magnus Aronson /Ikon

Pilgrimsvandring

Pilgrimsvandring kan beskrivas som en inre och yttre vandring samtidigt. Den yttre vandringen ger utrymme för en inre resa, från huvud till hjärta. Tid att reflektera över hur vi lever vårt liv. Pilgrimstempot ger möjlighet till både kroppslig och andlig återhämtning.

Längtar du efter mer...

Att pilgrimsvandra i grupp är att gå tillsammans med andra och i sig själv samtidigt. Att få vara alldeles i fred med sina tankar, samtidigt som man är tillsammans med andra människor.

Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Under pilgrimsvandring får du använda kroppen i stället för knoppen. Du får möjlighet att komm i kontakt med din egen andning och tempo, att vandra hem till sig själv. Att bli skönt trött.

Pilgrimsvandring erbjuder fördjupning genom lärande om sig själv, i mötet med sig själv, med andra och med naturen. Genom att gå i naturen väcks sinnena, man hör, ser, luktar och känner. Man kommer närmare livet och känner sig mer levande.

Dessutom delar vi alla den livets rytm som för oss från födelse till död, från vår till höst. Att ibland få uppleva en känsla av förundran över att ingå i något större.

Att leva som pilgrim i dag är att ha fått smak på den frihet som hjälper oss att bli mer hela och äkta människor - ute på vandring och hemmavid.

Många församlingar anordnar regelbundet pilgrimsvandringar. Här är kontaktuppgifter:

Bergslagen, kontakt charlotta.storbacka@svenskakyrkan.se, Linde Bergslags församling
Arboga, kontakt osten.asklund@svenskakyrkan.se, Arboga församling
Kungsör, kontakt cecilia.molin@svenskakyrkan.se Kungsörs församling
Västerås, kontakt Västerås pastorat på Vasteras.pastorat@svenskakyrkan.se
Hedemora, kontakt erica.norberg@svenskakyrkan.se eller elisabeth.dalhqvist@svenskakyrkan.se, Hedemora, Husby och Garpenbergs församling

Ludvika, kontakt simon.johansson@svenskakyrkan.se , Ludvika församling
Smedjebacken, kontakt leni.lindmark@svenskakyrkan.se , Bärke pastorat
Svärdsjö, kontakt fredrik.linder@svenskakyrkan.se , Svärdsjö, Enviken och Sundborns pastorat
Falun, kontakt svante.nyberg@svenskakyrkan.se , Falu pastorat
Leksand, kontakt per.ronnegard@svenskakyrkan.se​, Leksands pastorat

Mora, kontakt lena.budh@svenskakyrkan.se , Mora pastorat
Älvdalen, kontakt alfhild.sehlin@svenskakyrkan.se, Älvdalens pastorat

PILGRIMSLEDER

Definitionen på pilgrimsled är att det är en vandringsled med heligt mål och innehåller natur-kultur-andlighet.

Romboleden, historisk st Olavsled från Köping till Trondheim, ca 850 km
Den medeltida Romboleden till Nidaros går norrut, genom Västmanland och Dalarna, och pilgrimer har satt sina spår i landskapet. Sankt David av Munktorp gravlades först i Munktorps kyrka. 1517 fördes hans reliker till domkyrkan i Västerås, om man får tro Olaus Petri. I dag finns många pilgrimsvandrare i regionen – många kommer också hit för att vandra.

Romboleden på naturkartan.

Romboleden.se

Fransiskusleden i Arboga, 10 km

Vika-Hosjö har en pilgrimsled runt sjön bredvid kyrkan, ca 2,5 km. Här finns också en fin pilgrimsled på kyrkogårdarna. Klicka här för mer information.

Hedemora pilgrimsled går mellan kyrkorna i kommunen. Aktuella pilgrimsvandringar. Mer info via den här länken

Marialeden, en kortare pilgrimsvandring från Grangärde kyrka till Grangärde sockenstuga, numera församlingshem. Invigd 9 oktober 2016.

Kontakta respektive församling för mer information.

Romboleden

Romboleden, pilgrimsled sedan 1000-talet, är Sveriges längsta pilgrimsled och unik i sitt slag. Den startar i Köping och avslutas i Trondheim. Vandringen bjuder på upplevelser för både kropp och själ.

lästips!

Boken Romboleden, från Mälaren till Nidaros, redaktör Ellen Zirr Brox, täcker hela vägen. Den finns troligen att hitta på antikvariat.

Boken Sankt Olof i Dalarna av Tomas Ljung beskriver pilgrimslederna i Dalarna (Dalarnas museum).