Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Barn och ungdom

Västerås stift driver ett aktivt arbete för barn och unga. Ett grundperspektiv är att, utifrån FNs konvention om barnets rättigheter, se barnet som en rättighetsbärare. På så sätt blir vuxenvärlden i relation till barnet en skyldighetsbärare.

Till kyrkomötet år 2010 motionerade biskop Thomas Söderberg tillsammans med Lars Rydje och Karin Perers om att barnrättskonventionens grundperspektiv tydligare borde läggas in i kyrkoordningen.

I kristen tro intar barnen en särställning och de behöver därför särskilt uppmärksammas i Svenska kyrkans verksamhet.

Kyrkoordning för Svenska kyrkan

Som en del av Västerås stifts barnprojekt har vi tagit fram boken  "Hallå! Barnen och kyrkan", skriven av Sören Dalevi. Tillsammans med fotografen Elisabeth Ohlson Wallin producerades den uppmärksammade fotoutställningen "Via Dolorosa" som handlar om mobbing och barns utsatthet. Med altarskåpet "Leksacer", som bl a finns i Västerås domkyrka, vill vi bjuda in barnen till kyrkans värld på deras egna villkor.

Vi arbetar aktivt med konfirmandfrågor genom projektet "Inte som du tror". Under år 2011 startar vi en ungdomsledarutbildning i samverkan med Libombostiftet i Mozambique och den lutherska kyrkan i Palestina, ELCJHL.

Vill du veta mer, kontakta någon av våra medarbetare för barn- och ungdomsverksamheten.

Konfirmation

"Inte som du tror" är Västerås stifts konfirmationskoncept för tonåringar i stiftet. Det finns också olika konfirmationsläger i stiftets regi och varje år hålls konfirmanddagarna Älskad och Fighting the darkness.

Ung och HBTQI

Unga har rätt att känna sig trygga, sedda och respekterade oavsett könsidentitet, könsuttryck eller sexuell läggning.

Svenska Kyrkans Unga i Västerås stift

”Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och dopet som grund verka i hela Guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen där vi får växa i tro och ansvar".

Lydiapriset

Varje år delar Västerås stift ut Lydiapriset till en prästvigd kvinna som gjort skillnad i stiftets ungdomsarbete. Vet du någon som stämmer in på den beskrivningen? Passa på att nominera henne, senast den 1 april 2024 behöver du ge ditt förslag.

Karl Cederqvist

Den 28 oktober år 1854 fick torparen Jan Jansson i Willboda, Djupdalen och hans hustru Brita Christina Andersdotter sitt tredje barn. En liten Karl som enligt tidens sed döptes redan dagen därpå. Ingen kunde då ana att denne Karl, torparsonen från Finnåkersbygden,skulle bli en av de tidiga grundarna till det som idag är en av världens största lutherska kyrkor, Mekane Yesus – kyrkan i Etiopien.

Du kanske även är intresserad av

Crossroads - en ungdomsledarutbildning

Crossroads genomförs den 23-30 juni 2019 i Beit Jala, Palestina. Utbildningen vänder sig till dig som är mellan 18 och 25 år. 22 april 2019 är sista dag för att anmäla sig!

Skolkyrka

Barn har rätt till andlig utveckling, detta nämns i Barnkonventionen. Den svenska barnkommittén som är utsedd av regeringen beskriver så här vad andlig utveckling kan betyda.