Foto: Magnus Aronson/Ikon

Om Västerås stift

Låg tröskel och högt till tak. Det är öppet, man är välkommen in. Sådan vill Svenska kyrkan vara. Vem det än är som kommer, och vilket ärende det än gäller i livets olika skiftningar.

Biskopen

Mikael Mogren är biskop i Västerås stifts sedan september 2015. Biskopen är stiftets högsta andliga ledare.

Hitta din församling

Nedan kan du söka din församling via adress eller postnummer.

Så styrs stiftet

Stiftets högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, vars uppgift bland annat är att utse stiftsstyrelse, egendomsnämnd samt ledamöter till domkapitlet.

Stifts- och kursgårdar

Västerås stift erbjuder en mängd olika kurser och fortbildningar. Här hittar du information om våra Stifts- och kursgårdar.

skog

Västerås Stift Skog AB

Vi förvaltar skog, jord och fonder

Kontakta oss!

Här nedan når du vårt pressrum, personallista samt en sida med uppgifter om du behöver tala med någon. Om du inte hittar den du söker, ring vår växel och fråga!

Västerås stift sträcker sig från Mälaren i söder upp mot nordväst till den norska gränsen. Stiftet, som till ytan är det tredje största stiftet i Sverige, omfattar hela Dalarnas län, hela Västmanlands län och norra delen av Örebro län. I Västerås stift finns 74 stycken församlingar och lite över 60 % av befolkningen i stiftet är tillhöriga Svenska kyrkan (dec. 2019).

Den lokala församlingen är kyrkans viktigaste enhet. Här finns all den vardagliga verksamheten, här firas gudstjänst. Under rubriken Församlingarna kan du söka efter din församling.

Västerås stift, en bra bit av Sverige.

Stiftets uppgift är att vara en resurs för den lokala församlingen, t. ex. genom utbildning och rådgivning.
En viktig uppgift för stiftet är att fånga upp och analysera trender och strömningar som påverkar värderingar och livsuppfattningar. Det innebär att stiftet, genom egna utvecklingsprojekt, skapar strategier som kan ligga till grund för den lokala församlingens utvecklingsarbete.

Stiftets uppgift, förutom att främja församlingslivet, är också att ”ha tillsyn över församlingarnas uppgift att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.” (Ur kyrkoordning för Svenska kyrkan.)

Reception

Öppet mån-fre kl. 8.00-15.00.
Lunchstängt kl. 12.00-12.45.
Tel. 021-17 85 00.
E-post: vasteras.stift@svenskakyrkan.se
Hemsida: www.svenskakyrkan.se/vasterasstift
Facebook: www.facebook.com/vasterasstift
Besöksadress: Västra Kyrkogatan 9
Postadress: Box 7, 721 03 Västerås
Organisationsnummer: 252010-0054
Alla fakturor till Västerås stift adresseras:
Västerås stift, Fack 77801272, Box 15018, 75015 Uppsala
PDF-fakturor adresserade enligt ovan kan även skickas med e-post till: 77801272@faktura.svenskakyrkan.se
(OBS! Fakturaadressen ovan måste stå på fakturan även om du skickar den med e-post!)