Färdplan för klimatet

Västerås stift arbetar aktivt med Färdplan för klimatet med målet att vi ska vara klimatneutrala 2030. Här kan du läsa mer om vårt arbete.

Klimatkrisen är sannolikt den största gemensamma utmaningen som mänskligheten någonsin stått inför. Vi ska som kristna bidra till klimatmålen av kärlek till Gud och skapelsen, och med förhoppningen att förverkliga något av Guds rike i världen. Vi ska också verka för klimaträttvisa och stödja de människor som drabbas mest av klimatförändringarna, trots att de bidragit till dem allra minst.

Stöd i arbetet med färdplanen

Behöver din församlingen stöd i arbetet med färdplan för klimatet så hjälper vi gärna till. Det kan handla om både allt från introduktion till längre utbildningar eller processledning.

NATUREN – JAG – VÄRLDEN

Inom ramen för Färdplan för klimatet, har Västerås stift sammanställt tre koncept för barn- och ungdomsarbete med fokus på natur, existentiell hälsa och samhällsengagemang. Församlingar kan välja att använda ett, två eller alla koncept i sin verksamhet.

De åtta målområdena för perioden 2024-2027

Kyrkans uppdrag

Klimatfrågorna handlar om hur vi ser på oss själva, varandra, vår relation till skapelsen och Gud. Kyrkan har en unik möjlighet att bidra till värderingsförändring i det svenska samhället genom att vi kontinuerligt bearbetar värderingar, världsbild och livssyn i hela vår verksamhet.

Energianvändning och byggnader

Energianvändning i Svenska kyrkans cirka 20 000 byggnader medför en betydande klimatpåverkan. Vi behöver arbeta systematiskt och innovativt med att både minska och effektivisera energianvändningen.

Produktion av förnybar el

Med våra många fastigheter och tillgång till mark har Svenska kyrkan möjlighet att producera förnybar el. Därigenom bidrar Svenska kyrkan till Sveriges energitillförsel.

Resor och transporter

I Svenska kyrkan görs många resor, vilket innebär stor energiåtgång och höga fossila utsläpp. Svenska kyrkan ska aktivt bidra till omställningen till fossilfria och effektiva resor och transporter.

Begravningsplatser, markanläggning och maskiner

Svenska kyrkan är den huvudsakliga huvudmannen för begravningsverksamheten i Sverige, och förvaltar över 3000 kyrkogårdar och begravningsplatser.

Konsumtion och investeringar

Svenska kyrkan gör årligen inköp för stora belopp och förvaltar ett avsevärt finansiellt kapital. Konsumtionen och investeringarna ger upphov till stora utsläpp och riskerar även att påverka mänskliga rättigheter negativt.

Klimatanpassning och krisberedskap

Svenska kyrkan är viktig för många, inte minst i krissituationer. Svenska kyrkan ingår i Sveriges totalförsvar och måste således fungera även under höjd beredskap och krissituationer.

Förvaltning av skog och mark

Hur Svenska kyrkan förvaltar skog och jord har stor betydelse för att begränsa vår klimatpåverkan.