Ruotsinsuomalainen seurakuntatyö/Sverigefinskt arbete

Sverigefinskt församlingsarbete är Svenska kyrkans egen verksamhet, som bedrivs huvudsakligen på finska men delvis även tvåspråkigt. Detta för att främja kristen tro och församlingsliv hos människor med finsk bakgrund eller anknytning.

Du är välkommen att kontakta din församling i alla frågor som rör det sverigefinska församlingsarbetet.

Ruotsinsuomalainen seurakuntatyö on Ruotsin kirkon omaa työtä, jota tehdään pääasiassa suomenkielellä mutta myös kaksikielisesti ruotsinsuomalaisen seurakuntaelämän hyväksi ja kristillisen uskon edistämiseksi suomenkielisen väestön parissa.
Voit ottaa yhteyttä seurakuntaasi kaikissa kysymyksissä, jotka koskettavat ruotsinsuomalaista seurakuntatoimintaa.

Svenska kyrkan i Malmö och i Jämshög har sverigefinskt arbete

Svenska och finska flaggan bredvid varandra.

Sverigefinskt församlingsarbete

Sverigefinskt församlingsarbete, Ruotsinsuomalainen seurakuntatyö är Svenska kyrkans egen verksamhet. Den bedrivs huvudsakligen på finska men delvis även tvåspråkigt. Arbetet syftar till att främja kristen tro och församlingsliv hos människor med finsk bakgrund eller anknytning. I Malmö är verksamheten centrerad till Kirsebergskyrkan.

Visio suomeksi/Lunds stifts vision på finska

Lundin hiippakunnan visio ”Armoon pohjaten, maailmassa aikaansaaden”, on nyt saatavilla myös suomeksi.

Lunds stifts vision, Bottna i nåden, skapa i världen, finns även på finska.

Ladda ner Lunds stifts vision på svenska (pdf).

Ladda ner Lunds stifts vision på finska (pdf).

• Jaakko Punta

Lunds stift

Sverigefinsk verksamhet i Lunds stift

Mobil: 076-83 120 83

Mer om svenskfinsk verksamhet

En liten röd träkyrka i ett snöigt landskap.

Suomeksi (finska)

Välkommen till finska sidor på svenskakyrkan.se! Tervetuloa Ruotsin kirkon suomenkielisille sivuille!

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Sverigefinsk församlingsverksamhet

Här finns länkar till församlingar och stift som har information om sverigefinsk verksamhet.