Svenska och finska flaggan bredvid varandra.
Foto: shutterstock.com

Sverigefinskt församlingsarbete

Sverigefinskt församlingsarbete, Ruotsinsuomalainen seurakuntatyö är Svenska kyrkans egen verksamhet. Den bedrivs huvudsakligen på finska men delvis även tvåspråkigt. Arbetet syftar till att främja kristen tro och församlingsliv hos människor med finsk bakgrund eller anknytning. I Malmö är verksamheten centrerad till Kirsebergskyrkan.

Kirsebergskyrkan centrum för sverigefinskt församlingsarbete

Kirsebergskyrkan är centrum för Svenska kyrkan Malmös sverigefinska arbete. Här firas regelbundet gudstjänst på finska och kyrkan har både finskt musiklekis och en vuxenkör som sjunger på finska.

Körledare för Sinikellot och barnrytmiken är Josefin Sundström
Samordnare för det sverigefinska församlingsarbetet är Anna-Lotta Hirvonen Nyström

En nallebjörn.

Finskt musiklekis

Visste ni att vi i Kirseberg också har finsk verksamhet? Se en video där musiklärare Elsa-Maija Helminen visar vad man gör på ett finskt musiklekis som riktar sig till 3-5-åringar. Är du intresserad så ta gärna kontakt med organist Josefin Sundström för mera information.

Musiklekis -Kultakalat (guldfiskarna) och finskspråkig vuxenkör

En tjej sjunger solo framför en ungdomskör.

Sjung i kör

Här hittar du Kirsebergskyrkans körer och vem du kan kontakta för att börja sjunga i kör

Ruotsinsuomalainen seurakuntatyö/Sverigefinskt arbete

Sverigefinskt församlingsarbete är Svenska kyrkans egen verksamhet, som bedrivs huvudsakligen på finska men delvis även tvåspråkigt. Detta för att främja kristen tro och församlingsliv hos människor med finsk bakgrund eller anknytning.

Fullsatt kyrka där folk sitter och sjunger julsånger.

Finska

Välkommen till den sverigefinska församlingsgemenskapen på svenska.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Himmeli

Himmeli är Svenska kyrkans sverigefinska magasin. Välkommen att öppna ett fönster till det sverigefinska församlingslivet och bekanta dig med sverigefinnar i olika åldrar och livssituationer.