Närbild på fotograferande kvinna
Foto: Racorn /Mostphotos

Press

I pressrummet hittar du som är journalist pressmeddelanden, nyhetstips och övrigt pressmaterial från Svenska kyrkan Malmö.

Svenska kyrkan Malmös nyhetsrum

I vårt nyhetsrum på Mynewsdesk kan du bland annat ta del av våra pressmeddelanden och pressbilder. Behöver du ha andra bilder än de som finns på Mynewsdesk? Då är du välkommen att kontakta kommunikation.malmo@svenskakyrkan.se

Svenska kyrkan har också ett arkiv med fria pressbilder som får användas för att informera om Svenska kyrkans verksamhet. Det krävs ingen inloggning till pressarkivet, klicka bara på OK.  Fotografens namn ska anges vid publicering. Länk till pressarkivet

Hand som antecknar

Svenska kyrkan Malmös nyhetsrum

I vårt nyhetsrum på Mynewsdesk kan du bland annat ta del av våra pressmeddelanden och pressbilder. Svenska kyrkan Malmös kommunikationschef nås på 040-27 90 02

Biskop Johan Tyrberg, Lunds stift

Lunds stifts pressrum

I pressrummet finns pressmeddelanden och övrigt pressmaterial från Lunds stift som rör Skåne och Blekinge. Lunds stifts pressekreterare når du på 046-15 55 23.

Antje Jackelén, ärkebiskop i Svenska kyrkan

Svenska kyrkans nationella pressrum

I pressrummet hittar du som är journalist pressmeddelanden och övrigt pressmaterial från Svenska kyrkan på nationell nivå. Svenska kyrkans nationella pressjour nås dygnet runt på telefon 018-16 94 75.

Presskontakter

Gunilla Hallonsten

Svenska kyrkan Malmö

Kyrkoherde, Kontraktsprost Malmö kontrakt, Kyrkoherdefunktionen S:t Nicolaigården

Svenska kyrkan i siffror

Svenska kyrkan har 6,1 miljoner medlemmar. Tidigare medlemssiffror, siffror för verksamheterna i församlingar och pastorat och annan statistik som rör Svenska kyrkan samlar vi på statistiksidorna.

Mer statistik om Svenska kyrkan

Någon bläddrar i en gammal bok från en bokhylla i ett bibliotek.

Ordlista med kyrkliga begrepp

Vad är diakoni? Hur fungerar domkapitlet? Och vad innebär det att Svenska kyrkan är en episkopal kyrka? Här hittar du en ordlista med förklaringar till olika kyrkliga begrepp.

Gå till källan

I tider när rykten snabbt sprids på nätet är det viktigt att kunna gå till källan och ta del av ursprungsinformationen. Den här sidan, som uppdateras utifrån aktualiteter, riktar sig till dig som vill ta reda på var Svenska kyrkan står i frågor där olika tolkningar eller missuppfattningar har spridits.