Din gåva kan vara avgörande

Svenska kyrkan i utlandet behöver ditt stöd! Med din gåva bidrar du till gemenskap för, och omsorg om svenskar utomlands.

Swish

Swisha en gåva till Svenska kyrkan i utlandet. Numret är 9016031. För att swisha behöver du ha Swish-appen installerad på din mobil eller surfplatta. Se till att mottagaren är Svenska kyrkan i utlandet när du bekräftar överföringen med ditt mobila bank-Id.

Bank- eller plusgiro

Du kan ge en gåva till utlandskyrkan via din plusgironummer: 90 16 03-1 eller bankgironummer: 901-6031. Om du vill att din gåva ska gå till en specifik plats eller verksamhet, anger du detta.

Månadsgivare

Som månadsgivare gör du en mycket betydelsefull insats. Regelbundna gåvor är en stor trygghet i arbetet för Svenska kyrkan i utlandet. Även en liten gåva varje månad växer snabbt och gör stor skillnad. Alla nya månadsgivare får en rockslagsnål i silver som välkomstpresent.

Bli månadsgivare här

Minnes- och hyllningsgåva

Vill du hedra minnet av en kär avliden och samtidigt stödja Svenska kyrkan i utlandet kan du ge en minnesgåva. Vi skickar ett vackert blad till den adress du uppger som en bekräftelse på gåvan. Du kan uppvakta någon vid livets stora händelser, genom att beställa ett hyllningsblad. Samtidigt stödjer du Svenska kyrkan i utlandet med en gåva. Vi skickar ett vackert blad till den adress som du uppger som en bekräftelse på gåvan.

Ge en minnes- eller hyllningsgåva direkt på webben

Facebookinsamling

Gör en insamling på Facebook till exempel när du fyller år.

Skapa insamling

Testamente

Ett sätt att stödja Svenska kyrkans verksamhet i utlandet är att skriva in en gåva i ditt testamente. Alla gåvor – stora som små – bidrar till att ge en andlig mötesplats till dem som allra bäst behöver det. Testamentsgåvan sår ett frö om hopp och glädje till framtida generationer. Välkommen att skriva in oss som förmånstagare i ditt testamente på följande sätt: Trossamfundet Svenska kyrkan, 252002-6135, till förmån för Svenska kyrkan i utlandet. Om du vill veta mer om hur du upprättar ett testamente och vad en gåva till Svenska kyrkan i utlandets arbete innebär, kan du mejla eller ringa Givarservice på telefonnummer 010-181 93 03 så skickar vi en liten broschyr om vad testamentsgåvor till Svenska kyrkan i utlandets arbete går till, en vägledning för att kunna göra en värdeförteckning och en presentation av Svenska kyrkan i utlandets arbete runt om i världen.

Värdepapper

Ett sätt att stödja Svenska kyrkan i utlandet är att ge aktier, obligationer eller fonder. Då ökar gåvans värde eftersom varken du som givare eller mottagaren betalar någon vinstskatt. Om du vill ge värdepapper som gåva så ska du be din bank-/kapitalförvaltare att överföra gåvan till Svenska kyrkan i utlandet. I gåvobrevet anger du vad du har givit i gåva och att Svenska kyrkan i utlandet är gåvomottagare. För aktier: värdepappersdepå 901901-31205-7 i Swedbank För fonder: Swedbank Robur-fonder 192197-2

Fyll i gåvobrev (pdf)

Handla i webbshopen

i vår webbshop finns smycken, ljuslyktor, termosar, tygkassar och mycket annat. Genom att köpa varor är du med och sprider kunskapen om att Svenska kyrkan finns runt om i världen. I webbshoppen finns även gratis informationsmaterial.

Till webbshoppen

Hit går din gåva

Svenska kyrkans församlingar och träffpunkter utomlands, är platser för att dela både glädje och sorg. Här firas gudstjänst och genomförs vigslar och dop. Här erbjuds också barn-, ungdoms- och musikverksamhet.

När dödsfall och olyckor drabbar utomlands är man extra sårbar. Och fysisk eller psykisk ohälsa följer tyvärr oftast med på resan utomlands. För den som sörjer, är ensam eller tappat kan fotfästet kan samtalet med en svensk präst eller diakon ge kraft att orka vidare.

För den som ligger på sjukhus eller sitter i fängelse långt hemifrån kan besöket från kyrkans medarbetare vara en livlina.

Svenska kyrkan i utlandet har en speciell kompetens i att hjälpa drabbade och anhöriga vid olyckor och katastrofer som berör svenskar utomlands.

Därför behöver utlandskyrkan din gåva

Svenska kyrkans församlingar utomlands fungerar som i Sverige. Gudstjänst och omsorg om medmänniskan står i centrum.

Men församlingarna utomlands får bara delvis stöd genom kyrkoavgiften i Sverige och måste därför själva samla in en stor del av det de behöver för sin verksamhet.

Många församlingar i utlandet kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Därför behövs ditt stöd! Varmt tack för alla gåvor.

Personuppgifter – Svenska kyrkan i utlandet

Du ska alltid kunna känna dig trygg när du ger en gåva till Svenska kyrkan i utlandet. Här kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter i samband med gåvor.