Händer formade till hjärta framför morgonsol.

Medmänsklighet är vägen till #innanförskap

Varannan svensk engagerar sig ideellt för ett bättre samhälle. Många av dem genom Svenska kyrkan. Tillsammans med fem andra stora organisationer i civilsamhället lyfter nu Svenska kyrkan frågan om medmänsklighet och #innanförskap. Vi uppmanar alla att agera för ett mer inkluderande Sverige.

Vi vill se ett samhälle som fokuserar på mångfaldens möjligheter och hur vi gemensamt skapar ett samhälle där alla lever innanför den sociala välfärden. Vi vill att samtalet ska handla om hur vi tillsammans stärker den sociala sammanhållningen och de goda krafterna som får människor att växa, känna sig respekterade, behövda och tagna i anspråk utifrån sina egna förutsättningar, där alla människor bemöts utifrån tanken om alla människors lika värde.

Här finns ett starkt engagemang för att tillsammans bygga ett samhälle där medmänsklighet och humanitära värderingar är ledstjärnor – ett samhälle som präglas av #innanförskap.

Tillsammans med andra organisationer i civilsamhället vill vi visa bilden av det medmänskliga och mångfacetterade Sverige. Därför kommer vi att agera för delaktighet och gemenskap, för #innanförskap och inkludering.

Vi samlas kring tre ståndpunkter

1. Vi står fast vid våra grundläggande principer om alla människors lika värde och medmänsklighet.
  2. Ett öppet Sverige där alla får plats. Vi tar ställning mot de hatiska och fördomsfulla uttryck som rasism, extremism och intolerans står för.
  3. Den respektfulla dialogen behövs mer än någonsin. Det behövs en sansad debatt där åsikter bryts mot varandra i demokratisk ordning, utan polariserande populistiska övertoner.

Debattartikel om vägen till #innanförskap

Ärkebiskop Antje Jackelén skriver på DN Debatt om medmänsklighet som vägen till #innanförskap, tillsammans med företrädare för Rädda Barnen, Riksidrottsförbundet, Röda Korset, Forum och Stadsmissionerna. (Låst artikel)

Vårt dagliga bröd i Lessebo

Vårt dagliga bröd är ett arbetsmarknadsprojekt för kvinnor som står en bit från arbetsmarknaden. Det är ett samarbete mellan Svenska kyrkan, Arbetsförmedlingen och Lessebo kommun. Hälften av deltagarna i projektet har fått jobb efter avslutad utbildning.

Min dröm

För Ranim innebär idrotten att hon för en stund kan släppa alla jobbiga tankar på de som är kvar i krigets Syrien. Hon drömmer om att fortsätta den universitetsutbildning hon påbörjade innan kriget bröt ut. Stärkt av engagemanget på Hylte Sport & Event, som samverkar med Svenska kyrkan, har hon nu bestämt sig för att utmana sig själv ordentligt. Hon ska klara av Tjejklassikern.

Kamelen i Sävsjö

Kamelen är en av Svenska kyrkans mötesplatser i Sävsjö. Kamelen är öppen för alla, oavsett ålder, språk eller kön. Här kan man få hjälp med språkträning, myndighetskontakter eller bra sätta sig ned och få en kopp kaffe.

Tillsammans står vi för ett samhälle med #innanförskap

Därför arbetar vi för #innanförskap

Kristen tro utgår från att alla människor har lika värde. Därför ska varje människa ha samma grundläggande rättigheter.