En klippa vid vattnet.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Ensam i gipsvagga

När den svenska turisten ramlade och slog sig, kunde Svenska kyrkan i utlandet stötta.

Den svenske turisten var inte alls berusad eller så, men råkade fastna med foten när han skulle ta en selfie med havet bakom sig. Han ramlade nerför en avsats och slog sig illa i ryggen. Ambulansen kom snabbt och tog honom till sjukhuset. Hans kamrater var duktiga på att hälsa på och hjälpa till.

Men så kom dagen då charterveckan var slut och de var tvungna att lämna kvar honom ensam på sjukhuset. Nu låg han i en gipsvagga och hade ont och det kliade. Och han kunde inte språket.

Hans mamma, som fanns i Sverige, ringde då till prästen på orten, och frågade om kyrkan kunde hjälpa. Prästen ordnade så att en församlingsmedlem kunde komma till sjukhuset och hälsa på. Denne hade med sig vatten och godis. Han hjälpte också till att ringa hem till Sverige och kunde även hjälpa till att översätta och prata med läkarna.

Några dagar senare var ambulansflyget på plats för att transportera turisten till Sverige. Då hade han och hans familj fått en ny vän i denne församlingsmedlem och stor hjälp av Svenska kyrkan på platsen.

Händelsen har berättats av en av Svenska kyrkans utsända präster, som arbetar på en större turistort. Svenska kyrkan i utlandet finns som en trygghet på många platser utomlands, dit svenskar reser eller bosätter sig.