Pristagaren Martin von Krogh
Foto: Torgny Lindén

Svenska kyrkans filmpris till Cinema Pameer

Svenska kyrkans filmpris 2020 gick till filmen Cinema Pameer av Martin von Krogh. Priset delades ut i samband med filmens premiär på Göteborg Film Festival, torsdagen den 30 januari.

- Tusen, tusen tack - jag hoppas det går ut till publiken hur mycket det här priset betyder, och särskilt med den inkännande motiveringen från juryn, sa en glad pristagare i samband med utdelningen.

Cinema Pameer handlar om den enda kvarvarande biografen i Kabul, om de människor som driver den och dess besökare. Den skildrar vardagen i en stad söndersliten av åratal av konflikt, men också hur viktig kulturen och filmen är för att ge inblickar i andra verkligheter och för att inspirera och ge kunskap.

Det var en enig jury som valde att ge priset till regidebuterande Martin von Krogh.

Se trailern för Cinema Pameer.

Juryns motivering

”Cinema Pameer är en angelägen och varm människoskildring. I filmen får vi en inblick i livet kring Kabuls enda biograf där vi möter en annan sida av den krigsdrabbade staden än den som vanligtvis syns i nyheterna. Biografen erbjuder mer än en tillfällig flykt från en hård verklighet, den är en oas där filmerna blir uttryck för civilisation i en ociviliserad värld och en plats där värme och drömmar växer. En plats för berättelser, delande av livet, gemenskap och tro.”

Svenska kyrkans filmpris består av 50 000 kronor och statyetten Angelos, skapad av Erland Forsberg.

Om regisören

Regissören Martin Von Krogh har varit verksam som fotograf och bildreporter över hela världen, med uppdrag från svensk och internationell media. Hans bilder är flerfaldigt prisbelönta och han har medverkat i ett flertal utställningar i Sverige och internationellt, egna och tillsammans med andra fotografer. 2009 tog han också upp rörlig bild och han har verkat som filmfotograf i flera produktioner. Cinema Pameer är Martin von Kroghs regidebut.

Juryn för Svenska kyrkans filmpris 2020

Cristina Jardim Ribeiro, verksamhetsledare på Bergmancenter på Fårö. Hon har tidigare arbetat med filmfestivalen Popcorn och varit verksam som filmskribent.
Ludvig Lindelöf, präst i Carl Johans församling i Göteborg. Har forskat på gudsbilden i Ingmar Bergmans filmer och är föreläsare, skribent och återkommande radioröst ibland annat Helgsmål och Klassisk förmiddag i P2.
Mikael Ringlander, juryns ordförande, präst, tidigare pressfotograf. Projektledare för Svenska kyrkans arbete på Göteborg Film Festival.

En kamera man står bakom en TV-kamera och spelar in en julkonsert.

Film som livstolkning

Film utgör en viktig del av samtidskulturen. Svenska kyrkan deltar i samtalet om vår tids livsfrågor genom filmpriser, medverkan på filmfestivaler, och genom filmarbete i församlingarna.

Uppställd filmkamera i förgrunden, två män som jobbar på en bärbar dator i bakgrunden.

Svenska kyrkans filmpris

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett pris på 50 000 kronor till en film som håller hög konstnärlig kvalitet, och som på olika sätt lyfter fram existentiella och sociala frågor.