Uppställd filmkamera i förgrunden, två män som jobbar på en bärbar dator i bakgrunden.
Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Svenska kyrkans filmpris

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett pris på 50 000 kronor till en film som håller hög konstnärlig kvalitet, och som synliggör existentiella, rättvise- och sociala frågor i berättelse och uttryck.

Om priset

Nominerade är de svenska långfilmer som har premiär under festivalen och som Svenska kyrkan kan använda i sina verksamheter.

Krav på vinnande film

• Hög konstnärlig kvalitet.
  • Filmens värderingar ska ses i ljuset av evangeliets budskap.
  • Filmens social- och rättviseaspekter ska beröra och angå, och genom filmens berättelse och symboler tydliggörs olika individuella och samhälleliga frågor och problem.
  • Filmen ska kunna användas i kyrkligt filmarbete.
  • Filmen har allmängiltig genomslagskraft och begränsas inte av sin nationella eller lokala kontext.

Filmfestivalen i Göteborg 2024

Filmfestivalen i Göteborg pågår 26 januari–4 februari. Under festivalen kan man ta del av ny film från hela världen, seminarier och samtal och mycket annat.

Program finns på goteborgfilmfestival.se.

Pressmeddelande från Svenska kyrkan om de nominerade filmerna

Utdelning av Svenska kyrkans filmpris

Svenska kyrkans filmpris delas ut i samband med att den vinnande filmen visas på festivalen.

Jury

Den jury som utser vinnaren av 2024 års Angelos – Svenska kyrkans filmpris vid filmfestivalen i Göteborg, består av Anne-Louise Eriksson, präst och forskare, Paula Wahlbom, chef för Frölunda Kulturhus, och Mikael Ringlander, prost.

Anne-Louise Eriksson är präst, forskare och tidigare rektor för Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Paula Wahlbom är chef för Frölunda Kulturhus, bibliotek, utställningshall, biograf.

Fotograf, prost och projektledare. Ansvarar för Kultursamverkan Svenska kyrkan, ordförande i juryn. Tidigare pressfotograf. Programansvarig för Svenska kyrkans stora kultursatsning Se människan, samt har fått Göteborgs kyrkliga samfällighets kulturstipendium och pris som årets förnyare i Svenska kyrkan 2015.

På bilden syns vinnarna av filmpriset, Karin Wegsjö och Nazira Abzalova, med varsitt diplom.

Svenska kyrkans filmpris till Om alla bara drar

Svenska kyrkans filmpris 2024 gick till dokumentärfilmen Om alla bara drar, av Nazira Abzolova och Karin Wegsjö. Priset delades ut av biskop Susanne Rappmann i samband med filmens premiär under Göteborg Film Festival.

Angelos symbol för kyrkans filmpris

Ikonen Angelos har tagits fram av Göteborgskonstnären och ikonmålaren Erland Forsberg. Tillsammans med en prissumma på 50 000 kronor överlämnas den varje år till vinnaren av Svenska kyrkans filmpris under Göteborg International Film Festival.

Tidigare vinnare av Svenska kyrkans filmpris

Vinnare av filmpriset 2002-2015

Här är vinnarna av Svenska kyrkans filmpris under de första åren som det delades ut.

Regi: Magnus Gertten

Manus: Magnus Gertten, Jesper Osmund

Regi av Leo Palmestål, Jennifer Jerez och Anders Rundberg.

Regi: Stefan Jarl

I rollerna: Thommy Berggren i rollen som Den Girige och som sig själv, ekonomer, samhällsanalytiker, och engelska professorerna Richard Wilkinson och Kate Picket.

Regi och manus: Patrik Eklund

I rollerna: Kjell Bergqvist, Allan Svensson, Olle Sarri, Jimmy Lindström, Jacob Nordenson, Anki Larsson, Lotti Törnros, Annika Hallin och komikern Ronny Eriksson.

Regi: Åsa Ekman
Manus: Stina Gardell och Åsa Ekman
Foto: Malin Nicander
Musik: Marit Bergman, Åsa Jacobsson

Regi och manus: Babak Najafi

Foto: Simon Pramsten

I rollerna: Sebastian Hiort af Ornäs, Eva Melander, Kenny Wåhlbrink, Emil Kadeby mfl

Regi och manus: Heidi Maria Faisst

Producent: Meta Louise Foldager

I rollerna: Lærke Winther, Solbjørg Højfeldt, Mads Riisom

Regi: Omar Shargawi

Manus: Omar Shargawi och Mogens Rukov

Producent: Meta Louise Foldager

I rollerna: Dar Salim, Munir Shargawi, Salah El Kussa, Hassan El Sayed, Fouad Ghazali.

Vinnare av filmpris: Kid Svensk,  regi: Nanna Huolman

Vinnare av filmpris: Drømmen (We Shall Overcome),  regi: Niels Arden Oplev

Vinnare av filmpris: Paha Maa (Frozen land), regi: Aki Louhimies

Vinnare av filmpris: Fyra nyanser av brunt, regi: Killinggänget och Tomas Alfredsson