En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Vad kul att du vill bli medlem i Svenska kyrkan! Här kan du delta i gudstjänster och välja mellan en mängd aktiviteter för att hitta det som passar just dig.

Kontakta församlingen eller posta en blankett

Att bli medlem i Svenska kyrkan innebär att du blir medlem i församlingen där du bor. För att bli medlem kan du välja mellan att

• kontakta din församling, så hjälper de dig
  • fylla i en inträdesblankett, som du skickar till församlingen. Det gör inget om du inte kan fylla i alla fälten i formuläret.

Kontaktuppgifter till församlingen hittar du lite längre ner på sidan.

Om du inte är folkbokförd i Sverige

Om du inte är folkbokförd i Sverige ska du lämna anmälan om inträde i Svenska kyrkan till en församling som du har eller vill ha en relation med. Du kan välja vilken församling du vill.

Du kan läsa om hur Svenska kyrkan behandlar dina personuppgifter.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Sök din tro

Att tro är att våga lita på något utan att veta helt säkert. Hur och varför vi tror varierar, men i grunden handlar det om vår relation till Gud. En relation som kan se väldigt olika ut för olika människor. I Svenska kyrkan finns plats för dig som är nyfiken på kristen tro och vill utforska vilka andliga upptäckter som kan göras inom kyrkan.

Vill du döpas?

Alla som döps i Svenska kyrkan blir automatiskt medlemmar. Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Man behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som bara är att ta emot. Läs mer om vad dopet innebär, hur dopet går till och vem du ska kontakta för att bli döpt här.