Utdelning på scen av Svenska kyrkans ungdomsfilmspris. På en stor skärm syns vinnaren, Laurent Micheli.
Foto: Maria Lundström

Lola (2020)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2020 (2019,Belgien/Frankrike) har tilldelats filmen, Lola (Lolas väg mot havet), av regissören Laurent Micheli. En film om hur vi tvingas ompröva våra förväntningar på hur livet borde vara, blir vägen viktigare än målet. La Inocencia (2019, Spanien) av Lucía Alemany mottog den internationella kyrkliga utmärkelsen Interfilm Diploma.

Nytt arbetssätt för juryn

På grund Coronapandemin blev 2020 års BUFF filmfestival i Malmö inramat av höstlöv istället för spirande vårblommor. Den 27-30 september genomfördes BUFF modifierad form, vilket glädjande nog innebar att Svenska kyrkans ungdomsfilmpris kunde delas ut även i år.

Om den vinnande filmen

Lola kommer för sent till sin mammas begravning och allt är pappans fel. Han vill inte ha med Lola att göra efter hennes könskorrigering. Konflikten dem emellan trappas upp när de inte kommer överens om var de ska sprida mammas aska. Bra gestaltad och viktig historia där vi för en gångs skull får se en ung transperson i huvudrollen.

-Det är en fin, välberättad och sammanhållen historia som innehåller fler ämnen och trådar att utforska, till exempel om hur barn- och föräldrarelationer utvecklas över tid, att det inte finns några givna mallar för hur en sådan ska se ut. Något som var fint med filmen var hur den beskriver att det inte alltid blir som tänkt sig, eller haft föreställning om att det ska eller borde vara, och hur huvudkaraktärerna hanterar det, säger Annika Nilsson.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2020, juryns motivering

Närbild på tjej med rosa hår. Två såpbubblor flyger runt.
Foto: Laurent Miceli

Lolas väg till havet /Lola hade biopremiär 7 augusti 2020.

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2020

Katarina Herbert, församlingsherde i Husie och juryns ordförande.
Annika Nilsson, församlingspedagog i Västra Skrävlinge.
Gilda Naumanen, filmskapare i Carb collekctive.
Paul Kraus, biografföreståndare vid Hypnos Theatre och ordförande i Föreningen Film i Malmö.

För första gången i prisets historia genomförde juryn huvudsakligen sitt arbete på distans, med digitala möten, något som trots allt fungerade väl. Vid slutöverläggningarna träffades juryn dock på riktigt, sittandes på stort avstånd i Malmöbiografen Hypnos Theatre.

- Även om det fungerade bra så kände vi alla en saknad efter att uppleva filmerna på biograf, se dem på stor duk, med bra ljud och alla de saker som gör en bioupplevelse speciell, säger juryns ordförande prästen Katarina Herbert.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris är på 100 000 kronor och finansieras gemensamt av Svenska kyrkans nationella nivå, Lunds stift och Malmö pastorat.
Kriterier för priset:

• Filmen ska hålla hög konstnärlig kvalitet.
  • Filmen ska synliggöra existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör ungdomar och vuxna.
  • Filmens budskap ska kunna tolkas i ljuset av evangeliet.
  • Filmen ska kunna användas i kyrkans filmarbete.
  • Filmen ska ha en allmängiltig genomslagskraft och begränsas inte av sin nationella eller lokala kontext.

Interfilm Diploma

På årets BUFF delade Svenska kyrkans jury också för tredje året ut hedersutmärkelsen Interfilm Diploma. Interfilm är ett internationellt, ekumeniskt nätverk som arbetar för dialog mellan kyrka och film och som medverkar med filmpriser på festivaler i hela världen.

Utmärkelsen gick i år till den spanska filmen The Innocence av Lucía Alemany.

Det är sommar och allt är toppen för 15-årige Lis. Hon kommer in på klubben, dansar med kompisarna och hånglar med den coola äldre killen. Under ytan är det inte så bra. Hon är hårt styrd hemifrån och drömmer om att lämna byn för att gå på cirkusskola i Barcelona. En uppväxtskildring som träffsäkert fångar livet i den lilla spanska hålan där alla känner alla och ramarna är små för hur en får vara.

Juryns motivering

”Ett finstämt vardagsporträtt av en tonårings liv starkt format av platsen där ”alla känner alla”. Trots trycket från omgivningen står vår huvudkaraktär fast vid sina drömmar. Med självklarhet skildras hennes beslut och väg framåt i livet.”