Till drömmarnas land Svenska kyrkans filmpris 2019

Svenska kyrkans filmpris 2019 går till filmen Till drömmarnas land av Victor Lindgren. Han tog emot priset av biskopen i Göteborgs stift, Susanne Rappmann, lördag den 26 januari 2019.

Till drömmarnas land utspelar sig en sommar i samhället Holmsund utanför Umeå. Dit kommer Sabina från Rumänien för att söka jobb, något som inte visar sig enkelt och hon möts av fördomar och fientlighet. Men hon lär känna Elin som är uppvuxen i samhället och som själv står i en kaotisk familjesituation.

Medan världen runtomkring dem rasar samman finner de styrka och handlingskraft i varandra. Till drömmarnas land är Victor Lindgrens långfilmsdebut.

- Vi hade lätt att enas kring denna välgjorda debutfilm som väcker frågor och öppnar upp för samtal om vår samtid, säger Gunnar Bergdahl, som ingick i årets jury för Svenska kyrkans filmpris.

- Värmen och inlevelsen i personskildringen gör att jag blir mycket berörd, och det blir jag för att det är två personer som ömsesidigt hjälper och behöver varandra, säger juryns ordförande Mikael Ringlander.

Till drömmarnas land har biopremiär den 22 mars. Se trailern nedan.

Juryns motivering

”Med stark närvaro, fingertoppskänsla och intensitet fångar denna debutfilm en rad av samtidens brännande frågor. Stad och landsbygd, vi och dom, utanförskap och längtan. Filmiskt hantverk smälter samman med oförglömliga porträtt av två unga kvinnor som möts bortom alla språkbarriärer. Allt i starka visuella bilder som skapar en angelägen spegling av Sverige i dag.”

Svenska kyrkans filmpris består av 50 000 kronor och statyetten Angelos, skapad av Erland Forsberg.

Om regissören

Victor Lindgren, född 1984, är verksam som regissör, manusförfattare och klippare. Han är grundare av det Umeåbaserade produktionsbolaget Bautafilm. Innan långfilmsdebuten med Till drömmarnas land har han regisserat en rad prisvinnande kortfilmer, till exempel Kometen (2017) och Jag vill nå dig (2015).

Juryn för Svenska kyrkans filmpris 2019

Mikael Ringlander
Juryns ordförande, präst och projektledare för Svenska kyrkans arbete på Göteborg Film Festival.

Ewa Cederstam
Filmfotograf, utbildad vid Dramatiska institutet i Stockholm, dokumentärfilmare och gästföreläsare i bland annat filmfotografi.

Gunnar Bergdahl
Kulturjournalist, filmare, tidigare bland annat chef för Göteborg Film Festival.

En kamera man står bakom en TV-kamera och spelar in en julkonsert.

Film som livstolkning

Film utgör en viktig del av samtidskulturen. Svenska kyrkan deltar i samtalet om vår tids livsfrågor genom filmpriser, medverkan på filmfestivaler, och genom filmarbete i församlingarna.

Uppställd filmkamera i förgrunden, två män som jobbar på en bärbar dator i bakgrunden.

Svenska kyrkans filmpris

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett pris på 50 000 kronor till en film som håller hög konstnärlig kvalitet, och som på olika sätt lyfter fram existentiella och sociala frågor.