Omslag till Flickan som räddade mitt liv.
Foto: GIFF

Flickan som räddade mitt liv (2016)

"Det är krig i mitt hemland igen". Så inleder Hogir Hirori sin starka dokumentär Flickan som räddade mitt liv. I våras fick filmen Svenska kyrkans filmpris.

I dokumentären Flickan som räddade mitt liv reser filmaren Hogir Hirori till sitt hemland Irakiska Kurdistan för att skildra människors flykt från Islamiska statens terrorvälde. Under sin vistelse möter han flickan Souad, ett möte som får arbetet med filmen – och hela livet att ta en vändning. Se en trailer nedan.

Juryns motivering till filmpriset

”Hogir Hirori är inte bara en betraktare utan låter sig engageras av konflikten i kurdiska Irak. Ett medmänskligt val, som blir ett konstnärligt val, räddar även hans liv. Beredd att ge vidare kameran och tolkningsföreträdet till andra ser han var och en av oss som en medmänniska i Flickan som räddade mitt liv.”

Juryn 2016

Mikael Ringlander, juryns ordförande, präst och projektledare Kultursamverkan, Göteborgs stift.
Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap, föreståndare för Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet.
Neta Norrmo, producent vid Sveriges televisions kultur- och livsåskådningsredaktioner, filmare, konstvetare och utbildad curator inom film och video vid Akademi Valand.

Om Hogir Hirori

Hogir Hirori föddes 1980 i Duhok, Kurdistan. 1999 flydde han till Sverige och bor i dag i Stockholm. Han frilansar som fotograf, redigerare och regissör för olika produktionsbolag och tv-kanaler, samt driver det egna produktionsbolaget Lolav Media. Han har tidigare gjort dokumentärerna Isis offer, 2014 och Hewa Starkast i Sverige, 2007.

Läs en intervju med Hogir Hirori i Filmbloggen.

Se ett klipp med Hogir Hirori från prisutdelningen nedan

Seminariet "Kan bilder stoppa krig?" arrangerades av Svenska kyrkan under Göteborgs internationella filmfestival i februari. Seminariet utgick från frågeställningarna som väcks i filmen Flickan som räddade mitt liv. Hogir Hirori medverkade.

Se seminariet nedan.

Kyrkan och filmen

Film utgör en viktig del av samtidskulturen. Den tar upp frågor om hur det är att vara människa och hur vi orienterar oss i tillvaron. Svenska kyrkan deltar i samtalet om vår tids livsfrågor genom filmpriser, medverkan på filmfestivaler, och genom filmarbete i församlingarna.

Läs mer om Svenska kyrkans filmarbete