Fiskare från Indonesien, ensam i blå båt ute på havet. Till vänster syns loggan för Agenda 2030.
Foto: Ulrika Lagerlöf

Mål 14 – Hav och marina resurser

Svenska kyrkan arbetar främst med vattenfrågan när skog, mark och kapital förvaltas, men är även del av flera dialoginitiativ. Dialog- och påverkansarbetet går hand i hand med hur Svenska kyrkan väljer att investera sitt kapital.

Dialog- och påverkansarbete

Svenska kyrkan deltar i ett initiativ från Sida, som samlar en grupp svenska stora investerare runt de globala hållbarhetsmålen. Gruppen har släppt en rapport som visar på flaskhalsar och hinder för nödvändiga investeringar i vatteninfrastruktur i Sverige.
Ladda ner rapporten Förstudie: Vatten som investeringsobjekt (pdf, 260 kB)

Kapitalförvaltning med hänsyn till haven

Som investerare är Svenska kyrkan medlem i initiativet CDP. CDP arbetar för att offentliggöra information om hur företag arbetar med sin klimatpåverkan och sin vattenanvändning. Flera tusen företag rapporterar i dag till CDP, som verkar på uppdrag av cirka 650 investerare.

I vissa upphandlingar är vattenfrågan också aktuell. I till exempel upphandlingen av ett ramavtal för livsmedel till församlingar valdes leverantörer ut som inte säljer fisk och skaldjur som står på miljöorganisationernas röda listor. I ett ramavtal för entrémattor, där mattor hyrs in och leverantören regelbundet hämtar mattorna för tvätt, valdes företag ut som kunde visa på resultat när det gäller att minska vattenförbrukningen, rena vattnet och fasa ut kemikalierna.

Trädkronor. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.

Agenda 2030

Hösten 2015 förhandlade FN fram Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling. I en hållbar värld värnas alla människors lika värde, ekosystemen skyddas och ekonomin respekterar planetens integritet och gränser. Som kristna kallar vi detta för att ta ansvar för skapelsen.