Ärkebiskopens ord om terrordådet i Pakistan

I samband med annandagens högmässa berörde ärkebiskop Antje Jackelén i inledningsordet det fasansfulla terrordådet som riktades mot påskfirare i staden Lahore i Pakistan.

Ärkebiskopens inledningsord vid stiftshögmässa i Uppsala domkyrka Annandag påsk, 28 mars 2016

Kristus är uppstånden. Ja, han är sannerligen uppstånden!

I påskdagens evangelium fick vi höra orden ”nu går han före er”. I dagens evangelium står den uppståndne plötsligt mitt ibland sina lärjungar och hälsar dem med orden ”Frid över er!”

Frid också över denna församling idag – alla ni som kommer från olika håll i vårt stift till er domkyrka, alla ni som vill möta den uppståndne.

Påskens glädje har överskuggats av självmordsdådet i Lahore, som drabbade människor från olika trosgemenskaper, men som i huvudsak var riktat mot påskfirande kristna, med många barn och kvinnor som offer.

Biskopen i Church of Pakistan som Svenska kyrkan har en vänskaplig relation till, skriver till oss:

”På påskdagsmorgonen firade vi budskapet av segern över ondskan i våra gudstjänster; solnedgången kom med en extrem korsets smärta. … Fortsätt att be för oss.
Be också för våra religiösa och politiska ledare så att de har modet och visheten att hantera religiösa extremister i enighet och uppriktig beslutsamhet.”

Gång på gång blir Ordet motsagt, både ordet om skapelsen och ordet om frälsningen. Men Olov Hartmans ord i vår psalmbok gäller än:

I tjänargestalt kom Ordet till oss och försonade allt, steg ner i vår skuld och vårt lidandes djup och älskade världen tillbaka till Gud. Det brustna blev helt i hans kärlek till oss på Golgata kors. (Sv ps 62:2)

Befriade och försonade lever vi i påskens glädje. Låt oss lägga ifrån oss vår räddhågsenhet – den som ifrågasätter livets seger; den som försvagar vårt vittnesbörd om det hopp som världen skriker efter.

Ärkebiskopens kondoleansbrev till Pakistan

Med anledning av terrordådet i Lahore, Pakistan, i söndags – riktat mot påskfirare – har Svenska kyrkan genom ärkebiskop Antje Jackelén skickat kondoleanser till Church of Pakistan.