MR-dagarna april 2021

Mänskliga Rättighetsdagarna som skulle ha ägt rum i december 2020 i Uppsala blev digitala på grund av pandemin och genomfördes digitalt i april 2021. Årets tema var "Mänskliga rättigheter - en fråga om vad du bor?". Här kan du ta del av Svenska kyrkans inspelade seminarier.

Mini-seminarium: Vilken framtid har funktionshindersfrågor där du bor?

Arrangör: Svenska kyrkan, nationell nivå

I direkt anslutning till det förinspelade mini-seminariet genomfördes ett live-sänt panelsamtal i samarbete med Sensus studieförbund:

Seminarium: Var du bor och vem du är påverkar hur klimatkrisen drabbar

Arrangör: Act Svenska kyrkan

Seminarium: Var ligger centrum och periferin – gäller samma rättigheter där?

Arrangör: Programmet Social hållbarhet- fokus tillit & demokrati, Uppsala stift

Mini-seminarium: Juveler och konflikt - om företagsansvar i Myanmars jadegruvor

Arrangör: Act Svenska kyrkan

Seminarium: Ett värdigt flyktingmottagande – en fråga om var du bor?

Arrangör: Svenska kyrkan, nationell nivå

Mini-seminarium: Osynlighetens dilemma - om kvinnors dubbla osynlighet i segregerade bostadsområden

Arrangör: Svenska kyrkan, Uppsala stift och Kvinnor i Svenska kyrkan, Uppsala.

Om MR-dagarna

Två barn står bredvid varandra med ryggarna mot kameran. De håller upp varsin hand och gör V-tecknet.

MR-dagarna

Mänskliga rättighetsdagarna - MR-dagarna - är Nordens viktigaste samlade mötesplats för alla som arbetar för och/eller vill lära sig mer om mänskliga rättigheter. Svenska kyrkan är en av arrangörerna.