Karen Armstrong Svenska kyrkans gäst på bokmässan

I höst kommer den brittiska religionshistorikern Karen Armstrong till Bokmässan i Göteborg, och till Svenska kyrkans scen Se människan.

Karen Armstrong har uppmärksammats världen över för sin långa rad böcker och tv-serier där hon behandlar religionens roll i ett brett historiskt perspektiv.

Svenska kyrkan har i flera år försökt få henne som gäst, och det är mycket glädjande att det äntligen blir av, säger Erika Hedenström, kultursekreterare i Svenska kyrkan och projektledare för Se människan.

- Hon är en fantastisk pedagog som förmår levandegöra vad religionen betytt för människor genom historien. Det är särskilt viktigt i vår tid när mycket av debatten har en sekulariserad utgångspunkt.

I sin senaste bok, Med Gud på vår sida: Religion och våld genom historien (Natur & Kultur), utmanar Karen Armstrong uppfattningen att religion är orsaken bakom många av världens svåra konflikter. I stället ser hon politiska härdar till våld med religiösa förtecken både i vår samtid och genom historien.

Karen Armstrong kommer bland annat att samtala om sin bok med Ärkebiskop Antje Jackelén på Se människan-scenen.

Värd för besöket är Svenska kyrkan i samarbete med Armstrongs svenska förlag Natur & Kultur.