Syftet med HR-tjänster är att främja och stärka församlingarna/pastoraten i arbetsgivarrollen. Stiftskansliets uppdragstjänster inom HR omfattar ledningsfrågor, mångfaldsfrågor, anställning, lön och förmåner, förändringar och avslut av anställning. Genom kvalificerad rådgivning inom HR-frågor får ni det stöd som behövs för att utveckla, behålla och kvalitetssäkra kompetensen. Genom att anlita stiftskansliets HR-stöd kan församlingar och pastorat som inte själva kan anställa HR-kompetens möjlighet att få det chefsstöd som organisationen behöver.
Vårt förhållningssätt är att stötta ett professionellt arbetsgivarskap och medarbetarskap genom strategiska och operativa HR-processer. HR-specialistens roll är att stötta kyrkoherde och chefer i sitt arbetsledarskap i en konsulterande och utförande roll. Vår arbetsmetod involverar regelbundna avstämningar där vi diskuterar aktuella frågor inom de områden där vi ger stöd.
Ett vanligt uppdrag som ”första uppdrag” i en församling är att stötta chef i komplicerade och långdragna rehabärenden. Långdragna rehabärenden är ofta tungt och krångligt för chef att driva själv då det finns en osäkerhet i om det görs på ett korrekt sätt eller ej. Där kan du få med dig en HR-specialist som till exempel stöttar i att lägga upp en plan, är med på möte med den sjukskrivna personen och har kontakt med Försäkringskassa och andra instanser.
Som arbetsgivare kan ni teckna avtal inom HR eller beställa enstaka HR-uppdrag efter förfrågan. Det är nästan 30 av stiftets pastorat/församlingar som vi stöttar i nuläget med mellan flera hundra till enstaka timmar i månaden.
Stiftskansliet ger stöd inom:
- rådgivning till chefer
- organisation, strategier och organisering
- arbetsrättsliga frågor
- lönebildning och lönesättning
- arbetsvärdering och lönekartläggning
- rekrytering
- kompetensförsörjning och utbildning
- schemaläggning
- sjukfrånvaro
- rehabilitering och arbetsanpassning
- arbetsmiljö
- omställning och av avslut av anställning
- inkludering och hantering av trakasserier/kränkande särbehandling.