Hållbar utveckling

Tillsammans med kyrkor, organisationer, näringslivet, engagerade individer och politiker kan vi verka för en omställning som sker i sådan takt att livet värnas, för både nu levande och kommande generationer som för hela skapelsen.

Med fokus på att värna skapelsen för nuvarande och kommande generationer erbjuder vi stöd och rådgivning till församlingar och pastorat för att främja en hållbar omställning genom nätverk, samråd och processtöd.

Dokument hållbar utveckling

Här finns färdigt material, mallar och dokument för församlingar och pastorat som kan användas fritt. Fråga gärna om frågor uppstår.

Kurser och arrangemang Hållbar utveckling

Göteborgs stift släpper nya kurser och arrangemang terminsvis. Anmäl dig nu! Inspireras, utveckla din kompetens och skapa nätverk genom att gå kurser tillsammans med andra deltagare.

Agenda 2030

Hösten 2015 enades världens länder om 17 nya hållbarhetsmål. De kallas för Agenda 2030 och har förhandlats fram inom FN.

Ett biskopsbrev om klimatet

Idag framträder klimatkrisens andliga och existentiella karaktär kristallklart. Hotet är verkligt. Klimatförändringens följder är påtagliga. Oro och ångest, men också skuld och skam i relation till klimatet är allmänna samtalsämnen.

Fairtrade och rättvis handel

Varor som kallas "rättvist handlade" kan antingen vara certifierade av Fairtrade eller komma från en producent som följer kriterier för rättvis handel från World Fair Trade Organisation, detta kallas Fairtrade.

Färdplan för klimatet

Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna.

Ett stort tak av transparenta färgglada mosaikplattor, sett underifrån.

Håpets katedral på turné

Vi planerar för en turné längs västkusten sommaren 2025 med den norska flytande Håpets katedral. Det är ett heligt rum med skimrande tak av plast som samlats in längs stränderna i Bohuslän. Projektet handlar om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Om Klimat och Hållbar utveckling

I varje bit bröd jag tar i munnen finns alla människor, hela jorden, hela himlen och alla stjärnorna – Göran Sonnevi