Hållbara måltider med hjälp av guiden One Planet Plate (OPP)

Hållbara måltider är ett projekt inom Svenska kyrkans Färdplan för klimatet. Färdplanen har som ett av tre effektmål att uppnå klimatneutralitet för den egna verksamhet senast 2030. Vi äter mycket tillsammans i kyrkan och för att nå målet behöver vi därför reflektera över våra måltiders påverkan på klimat och natur.

Eftersom stiftsgårdar och folkhögskolor serverar måltider dagligen valde vi i projektet att satsa på dessa gårdar i första hand. Två gårdar anmälde sitt intresse för att gå in i processen: Helsjöns folkhögskola och Rättviks stiftsgård. Tillsammans med en konsult från företaget MiljöMatematik och projektledaren Annika Spalde har köken på dessa gårdar arbetat med att minska klimatpåverkan från maten i workshopform. Syftet har varit dels att öka kunskapen om matens klimatpåverkan hos de som arbetar i köken, dels att jobba med recept för att sänka klimatavtrycket. Världsnaturfonden WWF:s arbete med mat och klimat har inspirerat oss och de har gett oss råd och tips utmed vägen. Även andra stiftsgårdar har haft kontakt med projektet och har bidragit med värdefulla erfarenheter.

Frågorna som gav upphov till projektet var:
Hur ska måltiderna på kyrkliga gårdar kunna bli mer klimatsmarta, så att de till år 2030 ger så litet klimatavtryck som möjligt?
Kan svenskkyrkliga verksamheter gå före och ge inspiration åt andra till att äta inom planetens gränser?

En annan del av projektet är att sprida lärdomar och erfarenheter så brett som möjligt till alla som lagar eller serverar mat inom kyrkan, både på gårdar, folkhögskolor och i församlingar. Här vill detta studiematerial vara en hjälp. Vi har försökt att sammanställa våra viktigaste erfarenheter och bästa tips för att hjälpa er att anpassa era måltider så att de ryms inom planetens gränser.

Alla människor runt vår jord behöver kunna äta och bli mätta, samtidigt som naturen värnas och planetens klimat stabiliseras. Är detta möjligt? Ja, det är det - är det hoppfulla svaret! Välkommen med på resan där vi bidrar till att det kan ske.

STUDIEMATERIALET HÅLLBARA MÅLTIDER hittar ni under rubriken Dokument Hållbar utveckling