Foto: Kristin Lidell

Piispa Susanne

Piispa Susanne Rappmann on Göteborgin hiippakunnan 24. piispa. Piispan tunnuslause "Jumalallamme on haavat" on otettu Ylva Eggehornin runokokoelmasta Till en ny jord.

Piispa Susanne vihittiin Göteborgin hiippakunnan piispaksi 4. maaliskuuta 2018.

Usko ihmisen haavoittuvuuden jakavaan Jumalaan kuuluu minulle eniten toivoa antaviin asioihin, Susanne Rappmann sanoo. Tunnuslauseeseen Jumalallamme on haavat on inspiroinut Ylva Eggehornin runo No other God has wounds, ja se on tarkoituksella monimerkityksinen. Siihen sisältyvät ajatukset Jeesuksesta Kristuksesta, joka kantaa omia ja toisten haavoja. Myötäkärsimisen ja sovinnon Jumala, joka ei ole vain merkitty ristillä, vaan myös ylösnoussut. Epäilevä opetuslapsi Tuomas tunnistaa Mestarinsa nähdessään ja koskiessaan Jeesuksen haavoja. Runo No other God has wounds on Ylva Eggehornin runokokoelmassa Till en ny jord (1977), Stockholm: Bonniers.

Biskop Susanne Rappmanns vapen

Kristinuskolle keskeinen risti on vaakunakilven keskellä. Sen kahdessa osassa näkyy Göteborgin hiippakuntavaakuna, joka esittää Kolminaisuutta symboloivaa ja auringon säteiden kehystämää kolmiota. Auringon säteet ovat osoituksena siitä, että kaikki elämä tulee Jumalasta. Kahdessa muussa osassa on vehnän tähkä, henkilökohtainen vaakunani. Se symboloi ylösnousemusta ja uhmakasta toivoa. Ravintonsa se saa pääsiäisen vaiheista kuoleman kautta elämään ja Jeesuksen sanoista Johanneksen evankeliumissa 12:24: Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon. – Kypsä tähkä liittyy läheisesti tunnuslauseeseeni. Yhdessä ne ilmaisevat tärkeän paradoksin; haavoittuvuus on Jumalan voima. Mutta vehnän tähkä vie ajatukset myös skoonelaiseen maanviljelysmaisemaan, jossa kasvoin. Siellä opin kunnioittamaan elämää ja ihmettelemään vuodenaikojen vaihtelua. Vaakunan laatinut taiteilija on Henrik Dahlström, Riksarkivet.

Kaapu ja hiippa on ommeltu aikaisemmin liinoina ja verhoina käytetyistä sinisestä ja valkoisesta kankaasta, jotka on ostettu hyväntekeväisyysmyyjäisistä Landskronassa. Valkoinen on juhlan väri, josta välittyvät toivo ja ilo. Piispanvaakunassakin käytetty sininen väri on miettimisen ja parannuksen väri, jota pidetään myös Marian symbolina. Kaapu on kirjailtu piispa Susanne Rappmannin tunnuslauseen ja vaakunan inspiroimana. Kirjailussa on sekä pystyssä olevia että maahan pudonneita tähkiä. Susannen rinnan päällä oleva kirjailu muodostaa korsineen sekä kala-symbolin että ristin. Hiippaa koristava valkoinen kangas on tietoisesti ommeltu nurja puoli ulospäin, osittain symboloimaan sitä, että sisäpuoli tai taus on näyttämisen arvoista ja kaunista, osittain siksi, että sekä taitelijan että Susannen mielestä kankaan nurja puoli oli kauniimpi. Kaavun on suunnitellut ja ommellut Katarina Ahl, Studio Ebba Gabrielle.

Piispa Susanne

Susanne Rappmann on syntynyt 1965, vihitty Göteborgin hiippakunnan papiksi 1992 ja Göteborgin hiippakunnan piispaksi 4. maaliskuuta 2018. Ennen piispaksi vihkimistä hän työskenteli kirkkoherrana Göteborgin hiippakunnan Mölndalin pastoraatissa. Aikaisemmin Susanne on työskennellyt muun muassa Värö-Stråvallan seurakunnan kirkkoherrana ja Stensjönin seurakunnan komministerina. Hän on teologian tohtori ja on myös työskennellyt yliopistonlehtorina Karlstadin yliopistossa ja Bräcke Diakonissa.