Biskop Susanne Rappmann
Foto: Kristin Lidell

Biskop Susanne

Biskop Susanne Rappmann är Göteborgs stifts 24:e biskop. Hon vigdes till Göteborgs stifts biskop den 4 mars 2018.

Om biskop Susanne

Susanne Rappmann är född 1965, prästvigdes 1992 för Göteborgs stift och vigdes till Göteborgs stifts biskop den 4 mars 2018. Innan hon vigdes till biskop arbetade hon som kyrkoherde i Mölndals pastorat i Göteborgs stift. Tidigare har Susanne bland annat arbetat som kyrkoherde i Värö-Stråvalla församling och komminister i Stensjöns församling. Hon är teologie doktor och har också arbetat som universitetslektor vid Karlstads universitet samt vid Bräcke Diakoni.

Läs mer om biskopsämbetet och biskopens uppgifter.

Biskop Susannes spira

Biskop Susanne vid pennan

Här finns ett urval av texter, predikningar och artiklar som biskop Susanne Rappmann skrivit själv eller tillsammans med andra.

Biskop Susanne intervjuas av SVT Nyheter Väst om Svenska kyrkans syn på AI.

Biskop Susanne i media

Läs, se och lyssna till ett urval av publiceringar i media där biskop Susanne Rappmann medverkar eller intervjuas.

Biskopsämbetet

Biskopens uppdrag är ett tecken på kyrkans kontinuitet genom tiderna, kyrkans enhet och universella gemenskap. I biskopsämbetet ligger uppgiften att stödja, främja och ha tillsyn över församlingslivet. Biskopens pastorala besök och visitationer är ett verktyg för detta relationsbygge mellan stift och församling.

Biskop Susannes valspråk och vapensköld

Biskop Susanne Rappmanns valspråk "Vår Gud bär sår" är hämtat från Ylva Eggehorns diktsamling Till en ny jord.

Prästvigning i Göteborgs domkyrka med Biskop Susanne

Vigningar och välkomnanden

Biskopen ansvarar för att utse och viga nya diakoner och präster och har ett särskilt ansvar för att stödja och vägleda de vigda medarbetarna i sitt uppdrag. Nyutexaminerade församlingspedagoger och kyrkomusiker välkomnas också av biskopen, under högtidliga former.

Visitationer

En av biskopens viktigaste uppgifter är att visitera stiftets församlingar och pastorat. Visitationens syfte är att i första hand ge stöd och uppmuntran, råd och inspiration, samt en inbjudan till att vidga perspektiv och till fördjupning.

Biskop Susanne Rappmann

Pressbilder

Här hittar du pressbilder på biskop Susanne Rappmann för nedladdning och användning i media, församlingsblad, webb etc då biskop Susanne omskrivs.

Biskop Susannes mitra.

Codex ethicus

Riktlinjer för tolkning av diakonens och prästens vigningslöften, utfärdad av biskop Susanne Rappmann 2022-06-22.

Livets början och livets slut

Redskap för orientering i etiska vägval - Ett brev från Svenska kyrkans biskopar till präster och diakoner

Läs biskopsbrevet

Kontakta biskopen