Kyrkopedagogiken startade i Tyskland för ca 20 år sedan. Rötterna finns i det praktiska arbetet med skolbarn som var på besök i kyrkorna i Hamburg och Hannover. Pedagogiken var inte något helt nytt påfund utan den utvecklades i samarbete med museipedagogik och religionspedagogik.
Kyrkopedagogiken vill öppna kyrkorummet för människor, målet är att människor ska förstå meningen med en kristen kyrka genom att använda sitt huvud, sitt hjärta och sina händer.
Den centrala grundtanken i kyrkopedagogik kan sammanfattas med tre nyckelord:
- dialog
- delaktighet
- helhet
I en kyrkopedagogisk guidning sker lärandet i ett samspel mellan deltagare, guide och kyrkorum. Guidens roll är inte att rabbla upp alla fakta om kyrkan utan det handlar om att uppleva rummet och få tillfälle att tolka utifrån egna erfarenheter. Det finns tre moment som återkommer genom en guidning. Det handlar om att:
- iaktta
- reflektera och tolka
- gestalta
Kyrkopedagogik öppnar kyrkorna för alla människor oavsett deras religiösa bakgrund.