Dokumenthantering och arkiv

För att få kvalitet, bra sökmöjligheter och användbarhet av vår dokumentation arbetar vi gemensamt för en effektiv informationshantering, oavsett om det sker fysiskt eller digitalt. På de här sidorna finns stöd för församlingar och pastorat när det gäller arkivfrågor, dokument-/informationshantering och Public 360.

Svenska kyrkan har ett regelverk rörande informationshantering. Det tar sin grund i den inomkyrkliga offentlighetsprincipen och är fokuserat kring handlingsbegreppet. Läs mer på Kornet om arkiv och dokumenthantering.

På följande sidor används handlingsbegreppet synonymt med dokument och information.

Dokument Dokumenthantering

Här finns färdigt material, mallar och dokument för församlingar och pastorat som kan användas fritt. Fråga gärna om frågor uppstår.

Kurser och arrangemang Dokumenthantering

Göteborgs stift släpper nya kurser och arrangemang terminsvis. Anmäl dig nu! Inspireras, utveckla din kompetens och skapa nätverk genom att gå kurser tillsammans med andra deltagare.

Dokumenthantering och diarium

En ordnad dokumenthantering är grunden till en fungerade offentlighet och en del i att bedriva en effektiv verksamhet. Diariet är ett av verktygen för att uppnå detta.

Public 360

Public 360 är Svenska Kyrkans gemensamma ärendehanteringssystem.

Arkivhantering

Svenska kyrkans arkiv är en del av det svenska kulturarvet. Arkivets roll är att vårda och bevara inkomna och upprättade handlingar.