Foto: Ulrika Melin Lasson

Tävling - skapa ett orgeläventyr

Göteborgs stift lanserade våren 2022 tävlingen Skapa ett orgeläventyr där tävlingsutmaningen bestod i att skapa ett orgeläventyr utifrån en berättelse ur den kristna traditionen. Ett orgeläventyr där organist och berättare hjälps åt att levandegöra berättelsen som förmedlas med både ord och toner utifrån textmanus och orgelmusik.

Under perioden 16 maj 2022 till 30 oktober 2023 var det möjligt att skicka in tävlingsbidrag.

Juryn tackar för alla insända bidrag och uppmanar samtliga tävlande att fortsätta sina skapandeprocesser i utvecklandet av genren Orgeläventyr.

Om tävlingen

Orgeläventyret ska kunna användas då en skolklass åk. 3 inbjuds att besöka kyrkan. Därför är det viktigt att berättelserna framställs med en teologisk kvalitet som ryms i Svenska kyrkans tradition. Samtidigt måste materialet svara an mot läroplanens intentioner att ”Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.” Läroplan (Lgr22) för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet - Skolverket.

• Orgeläventyrets längd ska vara ca. 25 minuter, text och musik sammanräknat, med en dramaturgisk och textlig kvalitet som krokar i en 9-årings liv.

• Orgeläventyret ska kunna framföras till exempel då en skolklass inbjuds att besöka kyrkan.

• Det färdiga resultatet ska fungera på orgelinstrument av olika storlek och i olika kyrkorum.

• Tävlingsbidragen får inte vara tidigare publicerade.

• Orgeläventyret ska kunna framföras av organist tillsammans med en eller flera berättare.

Musiken i orgeläventyret kan vara vald ur orgelrepertoaren (klass A) eller nykomponerad (klass B).

Vinnare

Göteborgs stift är glada och stolta att i tävlingen Skapa ett orgeläventyr presentera vinnarna:

Klass A

Ett orgeläventyr med nyskriven text till musik vald ur orgelrepertoaren.

Orgeläventyret Noaks ark belönas med prissumman 10 000 kr.

Upphovspersoner: Märta Kayser, Pernilla Vikström, Bernice Åkesson

Juryns motivering: Med hjälp av goda musikval och med en text som kopplar bibelberättelsen till dagens klimatfråga gestaltar orgeläventyret väl berättelsen om Noaks ark. Orgeläventyret är genomtänkt även vad gäller den praktiska förberedelsen och ger många tips om hur församlingen kan inkluderas i densamma. De scenografiska förslagen är omfattande och tydliga men samtidigt lätta att anpassa efter lokala förutsättningar.

Klass B

Ett orgeläventyr med nyskriven text till nykomponerad noterad musik

Orgeläventyret Uppståndelse i staden belönas med prissumman 25 000 kr

Upphovspersoner: Maria Löfberg och Markus Leandersson

Juryns motivering: Orgeläventyret Uppståndelse i staden har en välskriven orgelsats med ett gott musikaliskt hantverk. Tillsammans med berättartexten blir orgeläventyret ett fint alternativ att framföra då församlingar välkomnar skolklasser inför påsk. Juryn uppskattar särskilt en genomtänkt musikalisk tematik.

Orgeläventyret Mysteriet med den försvunna pipan belönas med prissumman 25 000

Upphovsperson: Maria Grönhaug

Juryns motivering: I en allegori över bibeltexten om det förlorade fåret blir orgeln den miljö där en borttappad orgelpipa blir förlorad och återfunnen. I sagans form och med en lekfull och fantasifull berättelse får vi följa hur kyrkmössen letar efter orgelpipan som till slut kommer tillrätta.

Varma gratulationer till pristagarna!

Publicering av vinnande bidrag

De vinnande tävlingsbidragen publiceras i Resursbanken för lärande och undervisning för fri nedladdning och fritt användande i Svenska kyrkans församlingar.

Prisutdelning

Prisutdelningen sker i Göteborgs domkyrka fredag 18 oktober 2024 12.00.

Jury och bedömning

Tävlingsbidragen bedömdes av en jury bestående av kyrkomusiker, präster och pedagoger med erfarenhet av arbete med barn och unga och musik i Svenska kyrkans församlingar. Tävlingsbidragen anonymiserades innan de presenteras för juryn.

Juryns bedömning har tagit hänsyn till nedanstående kriterier:

• musikaliskt hantverk
  • dramaturgiskt hantverk
  • textens kvalitet
  • teologisk kvalitet – ryms berättelsen i Svenska kyrkans tradition?
  • krokar texten i en 9-årings liv?
  • hur texten relaterar till LGR 11?
  • vad krävs av dem som ska framföra, svårigheter, tajming?

Juryns samlade bedömning

Orgeläventyr är en utmanande genre där text och musik behöver samverka på ett så fulländat sätt som är möjligt för att helheten ska bli bra. En stor utmaning i ett orgeläventyr är balansen mellan text och musik samt tajmingen mellan organist och berättare. Musik och text måste tillsammans på ett balanserat sätt föra handlingen framåt. Juryn bedömer att samtliga tävlande har brottats med denna komplexa uppgift.

En annan utmaning har varit texten och dess stilistik. Det är viktigt att texten har en jämn språkdräkt och ett tilltal som passar målgruppen. Juryn ser att inget av tävlingsbidragen når riktigt ända fram på dessa områden.  Med anledning av detta delas inga 1:a-pris ut. Med detta sagt presenterar Göteborgs stift stolt och med glädje tre pristagare enligt ovan.