En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.
Foto: Johan Palm /Ikon

Julkampanj

Svenska kyrkans julkampanj "Välkommen i jul" syftar till att sprida glädje och gemenskap under julhelgen. Kampanjperioden är december 2024. Bidra här till gemensam budget senast den 22 november 2024.

Välkommen i jul ska påminna om att kyrkan finns för människor på olika sätt under julen. Med gudstjänster, konserter, gemenskap, stöd och hjälp.

Filmen, som står i fokus för kampanjen, visar hur flera generationer samlas i kyrkan vid jul. Kampanjen togs ursprungligen fram 2021 och återanvändes 2022.
Målgruppen är 18 år och uppåt, med särskilt fokus på människor med svag relation till kyrkan.

Målet är att sprida en positiv och inkluderande bild av Svenska kyrkan och visa att kyrkan finns där för människor i alla skeden av livet, även under en tid som kan vara svår för många. Genom att fira jul tillsammans kan man skapa gemenskap och glädje, även om man kanske inte kan träffas fysiskt. Kampanjen syftar till att sprida hopp och glädje under en tid då många kan känna sig ensamma eller nedstämda. Material och mer information finns på Kornet.

Gemensam budget, lokal anpassning med hjälp av stiftet eller i egen regi?

Att satsa på att delta i de nationella gemensamma kampanjerna är en kraftfull, kostnadseffektiv och enkel metod för att nå ut till fler människor och stärka Svenska kyrkans synlighet i samhället. Det finns tre olika sätt att delta: genom att ansluta sig till en gemensam budget, genom att anpassa kampanjen lokalt med hjälp av stiftet inom ramen för uppdragstjänsterna eller genom att genomföra kampanjen i egen regi.

Det enklaste är att gå samman i gemensam budget.

Det är bara att följa tre steg: Först väljer du den summa du vill bidra med och sedan fyller du i formuläret och skickar det till oss. När vi mottagit din förfrågan kommer församlingen/pastoratet att få en faktura på det belopp du valt att bidra med och vi ordnar med kampanjen. Du kan bidra med 5 000 kr, 10 000 kr, 20 000 kr eller 50 000 kr.

Kampanjperioden är december 2024.
Bidra här till gemensam budget senast den 22 november 2024.

Vill du veta mer?
Kontakt mig gärna!

Andreas Karlsson

Göteborgs stift