IT och telefoni
Samordning av IT och telefoni i Svenska kyrkan ger viktiga fördelar som ökad tillgänglighet och minskade kostnader genom samordningsvinster och gemensamma fördelaktiga avtal.
Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Samordning av IT och telefoni i Svenska kyrkan ger viktiga fördelar som ökad tillgänglighet och minskade kostnader genom samordningsvinster och gemensamma fördelaktiga avtal.
Inomkyrklig samordning och samverkan förekommer i begränsad omfattning idag. Det betyder att det finns en utvecklingspotential inom detta område.
En gemensam IT-miljö finns sedan våren 2012 klar att ansluta sig till. Det innebär att det finns anledning för de lokala ekonomiska enheterna som ännu inte anslutit sig, att i kommande års mål- och resursfördelningsprogram arbeta in konsekvenserna av en eventuell anslutning.
Telefoni är ett område som är lämpligt att samordna. Samordning av telefonin i Svenska kyrkan ger viktiga fördelar som ökad tillgänglighet och minskade kostnader genom samordningsvinster och gemensamma fördelaktiga avtal. Telefonilösningarna i den gemensamma telefoniplattformen (GTP) fungerar och utvecklas med den kvalitet som behövs för att effektivt stödja verksamheten och den grundläggande uppgiften.
Svenska kyrkan arbetar med att utveckla de digitala arbetsmöjligheterna och under 2021 börjar fler och fler enheter att ansluta sig till Microsoft 365.
Kyrksam är Svenska kyrkans gemensamma register och kommunikationsverktyg. Här hanteras organisationen liksom personer som på olika sätt är aktiva inom Svenska kyrkan.