Foto: Thinkstock

Jobb och kompetensutveckling

Med Svenska kyrkans 22 000 anställda och ännu fler ideella är kyrkan en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer.

I Svenska kyrkan kan man vara medarbetare på många sätt. Det finns både ideella, förtroendevalda och anställda medarbetare. Tillsammans är alla bärare av kyrkans gemensamma uppdrag i världen. Kyrkan har ett särskilt utbildningsansvar för yrkesgrupperna präst, diakon, musiker och församlingspedagog.

Två personer som samtalar med varandra och ler.

Arbeta i församling

Församlingarnas huvuduppgift handlar om gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Men det finns även uppdrag inom till exempel kyrkomusik, församlingspedagogik, administration, ekonomi, HR, kommunikation och förvaltning.

Arbeta på stiftskansliet

En rik mångfald av människor och verksamhet ryms inom Svenska kyrkan och Göteborgs stift; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor.

En ung tjej och kille står i en park och ler mot kameran.

Ideella uppdrag

Du behövs! Det finns alltid något att göra i Svenska kyrkan. Som ideellt engagerad får du bidra med meningsfulla uppgifter som en del i ett större sammanhang. Du får också mycket tillbaka som volontär, som till exempel social gemenskap och utlopp för dina intressen.

Kurser och arrangemang

Mötesplatser och arrangemang för dig som är ideell, förtroendevald eller anställd i Göteborgs stift.

Kyrkliga yrkesutbildningar

Kyrkan har ett särskilt utbildningsansvar för diakoner, församlingspedagoger, kyrkomusiker och präster. I varje stift finns en rekryteringsansvarig för varje yrkeskategori som hjälper dig med frågor kring utbildningar och antagning.

Ung resurs – ett praktikår i Svenska kyrkan

Letar du efter en meningsfull sysselsättning efter gymnasiet? Praktikåret Ung resurs är en möjlighet för unga vuxna mellan 18 och 25 år över hela Sverige att göra en insats för medmänniskor inom Svenska kyrkan och dela en församlings tro och liv.

Sommarjobb

Sommaren är perfekt för att jobba extra några veckor. Varför inte prova på ett sommarjobb i Svenska kyrkan? Under sommaren behöver många församlingar extra personal.