Foto: Thinkstock

Seksuaalisesta häirinnästä

Kenelläkään ei ole oikeutta käyttää toista hyväkseen omien tarpeidensa tyydyttämiseksi. Jos olet joutunut seksuaalisen häirinnän kohteeksi kirkollisessa ympäristössä, saat tukea yhteyshenkilöiltämme.

Sinulla on oikeus tulla kunnioituksella kohdatuksi. Kenelläkään ei ole oikeutta käyttää luottamustasi hyödykseen tyydyttääkseen omia tunneperäisiä tarpeitaan. Tämä pätee niin kirkossa kuin muuallakin. Kuitenkin ihmisten kohtaamisissa voi tapahtua sellaista, mitä ei pitäisi.

Ruotsin kirkko antaa sinulle tukensa, jos olet joutunut häirinnän kohteeksi kirkollisessa ympäristössä. Tämä koskee niin lapsia, nuoria kuin aikuisiakin.

Mitä seksuaalinen häirintä on?

Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan kaikkea erilaisesta seksuaalisesta ahdistelusta raiskaukseen, sekä rikoksia että moraalittomia tekoja. Myös huomautukset, vihjailut ja viittaukset seksiin vastoin toisen tahtoa katsotaan häirinnäksi.

Häirinnästä ei saa vaieta

Aikaisemmin seksuaalisesta häirinnästä yleensä vaiettiin. Tämä johti usein siihen, että sen kohde tunsi syyllisyyttä ja häpeää, kun taas ahdistelija saattoi jatkaa ilman että hänen tekojaan kyseenalaistettiin. Ruotsin kirkko haluaa olla osaltaan vaikuttamassa ja toimimassa niin, että seksuaalisesta häirinnästä vaikeneminen loppuu.

Neuvoja ja tukea

Jos sinä tai joku lähelläsi on kokenut häirintää kirkollisessa ympäristössä, voit kääntyä meidän Göteborgin hiippakunnan yhteyshenkilöiden puoleen tuen ja avun saamiseksi. Meidän tehtävämme on olla tukenasi koko prosessin ajan: kuunnella, antaa tuki omille päätöksillesi ja välittää yhteyksiä viranomaisiin ja järjestöihin. Göteborgin hiippakunnassa on kaksi yhteyshenkilöä, mies ja nainen.

Olet lämpimästi tervetullut ottamaan yhteyttä:

Peter Lendefors
Diakoni, Bräcke diakoni