Alla dokument i ordning

Nu finns en checklista med en lathund som vi kallar ”Alla dokument i ordning”. Den är tänkt som ett stöd och en hjälp framför allt för nya kyrkoherdar men den kan naturligtvis användas av fler för att säkerställa att man uppfyller både lagkrav och kyrkans regelverk.

Checklistan innefattar fyra avsnitt som inleds med förtroende och förvaltning som innefattar dokumenthantering, budget, ekonomi och fastigheter. Sedan följer arbetsrätt och avtal som inkluderar arbetsmiljö, därpå församlingens grundläggande uppgift och det hela avslutas med medlemskommunikation som behandlar Kyrksam.

Allt innehåll är inte aktuellt för alla och vissa saker är kanske viktigare än andra men det här är ett försök att täcka in det som framför allt en kyrkoherde behöver ha koll på, ibland tillsammans med kyrkorådet och ibland tillsammans med andra medarbetare.

För nya kyrkoherdar gör vi en riktad insats som erbjuds vid möte med stiftsadjunkt. Har du inte fått något erbjudande eller är intresserad, hör av dig till Alexandra Cimbritz.

Här hittar du checklistan