En vit landsbygdskyrka bland lummiga träd.
Foto: Mikael Svensson

Sommarkampanj

Svenska kyrkans kampanj om sommarkyrkor och kyrkan som utflyktsmål syftar till att väcka nyfikenhet om sommarkyrkan och appen Kyrkguiden. Kampanjperioden är 24 juni - 4 augusti 2024. Bidra här till gemensam budget senast den 31 maj 2024.

Sommarkampanjen togs ursprungligen fram för att påminna om kulturarvet i hemestertider i samband med utbrottet av Covid-19. I år är det tuffa tider för många av andra skäl och flera planerar återigen för hemester. Många har även upptäckt tjusningen med att semestra i Sverige.

Målet med kampanjen är att öka medvetenheten om kyrkorna som viktiga kulturhistoriska platser och att visa att kyrkan är en del av samhället och inte bara för religiösa aktiviteter. Hur hjälper vi människor att uppfatta kyrkan som öppen för alla, oavsett livssituation? Och hur gör vi det naturligt för människor att titta in? Genom att samarbeta kan vi öka genomslaget och nå ut till fler!

Kampanjen består av flera delar, inklusive en webbsida med information om kyrkorna som är öppna under sommaren och vad de har att erbjuda. Material och mer information finns på Kornet.

Gemensam budget, lokal anpassning med hjälp av stiftet eller i egen regi?

Att satsa på att delta i de nationella gemensamma kampanjerna är en kraftfull, kostnadseffektiv och enkel metod för att nå ut till fler människor och stärka Svenska kyrkans synlighet i samhället. Det finns tre olika sätt att delta: genom att ansluta sig till en gemensam budget, genom att anpassa kampanjen lokalt med hjälp av stiftet inom ramen för uppdragstjänsterna eller genom att genomföra kampanjen i egen regi.

Det enklaste är att gå samman i gemensam budget.

Det är bara att följa tre steg: Först väljer du den summa du vill bidra med och sedan fyller du i formuläret och skickar det till oss. När vi mottagit din förfrågan kommer församlingen/pastoratet att få en faktura på det belopp du valt att bidra med och vi ordnar med kampanjen. Du kan bidra med 5 000 kr, 10 000 kr, 20 000 kr eller 50 000 kr.

Kampanjperioden är 24 juni - 4 augusti 2024.
Bidra här till gemensam budget senast den 31 maj 2024. (Länken aktiveras inom kort)

Vill du veta mer?
Kontakt mig gärna!

Andreas Karlsson

Göteborgs stift

Kommunikatör, Församlingsstödsenheten

Mer om Andreas Karlsson

Arbetar deltid och är primärt tillgänglig onsdagar via e-post och teams..

Varför ska vi satsa på gemensamma kampanjer?

Att satsa på de gemensamma kampanjerna är en kraftfull, kostnadseffektiv och enkel metod för att nå ut till fler människor och stärka Svenska kyrkans synlighet. Att satsa på gemensamma kampanjer har flera fördelar jämfört med att göra egna kampanjer.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Sorgkampanj

Kampanjen visar att den som sörjer kan få stöd och hjälp från Svenska kyrkan. Att kyrkan finns för dig och andra när livet brister och vid viktiga livshändelser. Kampanjperiod 26 okt - 3 nov 2024. Bidra till gemensam budget senast den 27 september 2024.