Foto: Alex Giacomini /Ikon

Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete

Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete bidrar till ett konfirmandarbete som utförs på ett likvärdigt sätt och skyddar konfirmandernas rättigheter. Det beskriver förutsättningar för ett konfirmandarbete med hög teologisk och pedagogisk kvalitet.

Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete är ett redskap för tillsyn och främjande av uppdraget att döpa och lära. Målet är att varje konfirmand ska erfara dopets löfte och det befriande budskapet i evangeliet om Kristus. Målgruppen för Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete är alla med någon form av ansvar i konfirmandarbetet. I centrum står konfirmanden och uppgiften att tjäna den unga människan i en brytningstid. Konfirmandarbetet ska vara tillgängligt och utformat så det blir meningsfullt och omsorgsfullt för konfirmanden.

Arbetet med konfirmander innebär både möjligheter och ansvar. Det vi gör har betydelse, inte bara för enskilda ungdomar och familjer, utan också för församlingarnas liv och framtid och därmed för formandet av samhället. Riktlinjerna anger den teologiska och pedagogiska inriktningen och ger stöd och ramar. De anger både vad vi gemensamt har att följa och förståelse för konfirmandarbetets sammanhang.

Foto: Magnus Aronson/Ikon

Bakom utformandet av Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete ligger såväl teologiska som pedagogiska överväganden. Fokus är på den unga människans livssituation, erfarenheter, förutsättningar och behov. Svenska kyrkan ska erbjuda en likvärdig konfirmandtid för alla, det ska gå att ”känna igen sig” oavsett var i landet konfirmanden är. Svenska kyrkans tro och lära ska ljuda i såväl samvaro som andakter, undervisning och gudstjänst. Det teologiska och pedagogiska arbetet behöver därför börja i en gemensam reflektion kring grundfrågor som världsbild, människosyn, kunskapssyn, samhällssyn, gudsbild och bibelsyn i relation till den lokala livsmiljön. Den får betydelse för förhållningssätt och metoder som församlingen använder.

Inom ramen för Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete ska församlingar och pastorat forma konfirmandarbetet utifrån sina lokala förutsättningar.

Behöver församling eller pastorat göra avsteg från någon av de föreskrivna bestämmelserna ska dispens ansökas hos domkapitlet i Göteborgs stift. För stöd eller råd i processen kontakta stiftskonsulent för lärande och undervisning.

Ladda ner riktlinjerna från sidan ”Dokument lärande och undervisning”