Några medlemmar i en barnkör som sjunger i en kyrka.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Musik

Svenska kyrkan står för ett musikliv som i sin helhet är mer omfattande än någon annan musikinstitution i landet.

En person sitter i en soffa med sin dator i knät och följer en digital gudstjänst.

Digitala gudstjänster och andakter

Det finns tre viktiga delar att känna till för att sända live eller spela in gudstjänster: juridik, teknik och innehåll.

Dokument Musik

Här finns färdigt material, mallar och dokument för församlingar och pastorat som kan användas fritt. Fråga gärna om frågor uppstår.

Göteborgs stifts DO-orgel

Bli orgelbyggare för en timma - bygg DO-orgel! Göteborgs stifts DO-orgel lånas kostnadsfritt ut till stiftets församlingar.

En gammal kyrkorgel.

Göteborgs stifts orgelinventering

Mellan 2020 och 2022 gjordes en orgelinventering i Göteborgs stift. Projektet ingår i God förvaltning, som är ett av stiftets viktiga uppdrag, och syftar till att bevara och använda det kyrkliga kulturarvet. Resultatet finns beskrivet i en projektrapport samt i en databas som är tillgänglig för alla.

Göteborgs stifts Orgellärarnätverk

Mera orgelundervisning! Vi behöver fler orgelelever och fler som undervisar. Kom med i Göteborgs stifts orgellärarnätverk!

Musikbanken

Ibland finns det önskemål om att komplettera den levande musiken med digital, vid exempelvis kyrkliga handlingar. Musikbanken gör det möjligt att spela digital musik i församlingar på ett lagligt sätt.

En tjej sjunger solo framför en ungdomskör.

Om musik i kyrkans gudstjänster, live och inspelad

Musik av många olika slag klingar i våra gudstjänster. Här kan du läsa om saker du måste tänka på för att församlingen ska följa de lagar om upphovsrätt som finns.

Tävling - skapa ett orgeläventyr

Göteborgs stift lanserade våren 2022 tävlingen Skapa ett orgeläventyr där tävlingsutmaningen bestod i att skapa ett orgeläventyr utifrån en berättelse ur den kristna traditionen. Ett orgeläventyr där organist och berättare hjälps åt att levandegöra berättelsen som förmedlas med både ord och toner utifrån textmanus och orgelmusik.

En vitklädd person håller i en kyrkohandbok.

Webbverktyg för gudstjänstordningar

Sätt ihop och skriv ut olika gudstjänstagendor med hjälp av webbverktyget för Kyrkohandbok för Svenska kyrkan.

Bortom orden tar musiken vid

Jag har svårt att tänka mig mitt liv utan musik. Det är genom musiken, som mina viktigaste upplevelser i livet har tolkats. Mitt i smärtan eller mitt i glädjen, när orden plötsligt tagit slut, så har musiken funnits där som en tröstare eller som en nödvändig livsförhöjare. Det finns nog inget annat språk, som så snabbt, så ömsint och så konkret kan öppna våra hjärtan och vidga våra sinnen, som musiken.

Grundtjänster Grundläggande uppgiften

Vi kan erbjuda rådgivning inom ett antal områden inom den grundläggande uppgiften.

Kurser och arrangemang Grundläggande uppgiften

Göteborgs stift släpper nya kurser och arrangemang terminsvis. Anmäl dig nu! Inspireras, utveckla din kompetens och skapa nätverk genom att gå kurser tillsammans med andra deltagare.

Kurser och arrangemang Musik