Färgglatt motiv av Jesus och kvinna

Svenska kyrkan i Umeå

I vardag och helg, glädje och sorg finns vi här för varandra. Välkommen till Svenska kyrkans alla sammanhang i Umeå och Tavelsjö.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Är du nybliven förälder som vill träffa andra föräldrar eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Kontakta oss

Vill du boka dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?

Aktuella och kommande arrangemang

Ungdomar som sitter i en liten ring med fötterna in mot mitten.

aktiviTEG i Tegs kyrka

Måndagar kl 18.00-21.30. För dig som går årskurs 9 och gymnasiet. Vi minglar och hittar på olika aktiviteter tillsammans. Varje kväll innehåller också fika och andakt. Höstterminen pågår: 9/9-2/12

Pop-up öppen förskola

Pop-up är en mötesplats utomhus för er som vill leka, sjunga och fika tillsammans. Personal finns på plats kl 9.30-10.30. Kom när ni vill, gå när ni vill. Hösten 2024 ses vi den 23 augusti-27 september på olika lekplatser runt om i stan.

P.S.UNG

Personlig samtalsmottagning för dig mellan 13 och 25 år. Öppet för alla oavsett tro, kön eller sexuell läggning.

Leende kvinna med kort vitt hår, blå kofta och prästkrage runt halsen i svart skjorta sitter framför suddig bokhylla och håller i en bok

Podden Angeläget

Relationen till andra människor och till gud kan vara det som hjälper oss genom de mörkaste vintermånaderna såväl som genom livets svåra stunder. Nu är det vår och Lena delar sina tankar om när det känns som att livet återvänder.

Sommargåvan

Alla som bor i Umeå och Tavelsjö borde få sätta guldkant på sommaren. Din gåva gör det möjligt!

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Senaste numret av Spira

Därför ger Isabell råd till biskopen

För Isabell Kitok är det självklart att ta plats i kyrkan och hon hoppas att fler ska våga göra detsamma. − Jag vill att unga ska känna sig inkluderade.

”Inte ens Jesus kände frid hela tiden”

Gustav Ericsson är garnisonsprästen som mediterat för fred på torget. Han tycker det är minst lika viktigt att jobba för yttre fred som inre frid.

Sommarquiz – kom in och kolla konst!

Vill du upptäcka mer konst i Umeå? Glöm inte bort altartavlorna längst fram i kyrkorna. Här kan du också lyssna på fakta och en reflektion över fem altartavlor.

Håll koll på vad som händer

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Gudstjänst hemma

Under sommaren kan du följa med Lars Segerstedt in i fem av Umeås kyrkor för "Paus vid altartavlan", den 7 juli till 4 augusti. De ordinarie andakterna gör sommaruppehåll.

Vår på kyrkogården

Kyrkogårdar i Umeå

Välkommen till Umeås kyrkogårdsförvaltning. Vi sköter kyrkogårdarna och begravningsverksamheten för alla som bor i Umeå och Tavelsjö, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan.

Arbeta med oss

Kul att du hittat hit! Här finns information om lediga jobb, Svenska kyrkan som arbetsgivare och intervjuer med några av våra fantastiska medarbetare.

Ödmjukt kontorshus gör prästgården komplett

Publicerad:

Fem år efter att Drängbostället brann ner invigs nu ett nytt hus bredvid Backens prästgård. När personalen flyttar hit kan hela prästgården användas för retreater, ungdomssamlingar och annan verksamhet.

Så ska kyrkan möta unga i riskzon

Publicerad:

Rekryteringen av unga till kriminella gäng ökar även i Umeå. Nu ger sig Svenska kyrkan in i arbetet att stoppa detta, bland annat genom att öka skolnärvaro och samtalsstöd.

60 träd byts ut på Backens kyrkogård

Publicerad:

Nya riktlinjer för trädvård påverkar skötseln av kyrkogårdarna. Målet är friska och säkra träd som får bli gamla. Därför byts vissa träd ut.

Svenska kyrkan i Umeå finns på Facebok

Följ oss där!

Testa Svenska kyrkans app för barn

I appen Kyrkan kan ditt barn utforska kyrkorummet på ett lekfullt sätt.

Läs om appen

Behandling av personuppgifter

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas från, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.