Ett äldre brudpar vigs av en manlig präst.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Planera ett bröllop

”Dit du går, går också jag och där du stannar, stannar jag.” Stort eller litet, praktfullt eller enkelt. Ni väljer. Det finns inte så många måsten som man tror.

Boka tid

När ni bestämt er för att ni vill gifta er så bör ni så snart som möjligt ta kontakt med oss, kontaktuppgifter finns längst ner på sidan. Det är särskilt viktigt att ta kontakt i god tid om ni vill ha en speciell dag, plats eller tid. Kolla också att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, om inte är det enkelt att bli det.

Kyrka, vaktmästare, musiker och präst är gratis.

Vigselsamtal

En tid innan vigseln kommer prästen att ta kontakt med er för att få träffa er och prata igenom hur vigselgudstjänsten går till och oftast också öva igenom hur det ska vara.

Oftast träffas man i den kyrka där ni ska gifta er. Berätta för prästen vad ni har för speciella önskemål och tillsammans bestämmer ni vilka psalmer som ska sjungas, vilka bibeltexter som ska läsas med mera.

Vigselgudstjänst

I en vigselgudstjänst ingår alltid frågor, löften, ringväxling, förbön, psalmer, bibelläsning och välsignelse. Utöver det finns stora möjligheter att göra tillägg och variera vigseln på ett personligt sätt. Ni kan till exempel formulera vigsellöftena med egna ord. De ska ge uttryck för bådas vilja att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer er åt.

Musiken i vigselgudstjänsten

Musiken i vigselgudstjänsten är ofta viktig. Det som ingår i den vanliga vigselgudstjänsten och som församlingen hjälper till med är att det finns en musiker på plats som spelar in- och utgångsmusik. Ta gärna kontakt med musikern (fråga prästen eller när ni bokar för kontaktuppgifter) så snart som möjligt så att hen hinner ta ställning till och öva in den musik ni önskar. Om ni tycker att det är svårt att finna musik själva så kan musikern hjälpa er.

Om ni vill ha någon solosång/instrumentalmusik så är det något ni själva ordnar. Musikern bör få reda på även den musik som hen inte medverkar i.

Här finns förslag på musik till bröllopet

Kort checklista

• Fria och få ja!
  • Undersök så att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, om inte är det enkelt att bli det, läs mer här.
  • Välj kyrka och dag. Det finns kyrkor och kapell i alla storlekar att välja mellan, se nedan.
  • Ta ut hindersprövning hos Skatteverket – en kontroll av att ni inte är nära släkt eller redan gifta.
  • Bjud in eventuellt gäster, minst två vittnen behövs. Kyrkan kan bidra med vittnen om ni vill.
  • Skaffa en eller två ringar, till exempel arvegods.
  • Njut av er dag!

Boka tid och plats för bröllop

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid:
Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Skolgatan 75, 903 30 Umeå
Postadress: Umeå pastorat, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Brudkronor

Ska du gifta dig i Tavelsjö, Umeå stads, Backens eller Tegs kyrka? Då kan du låna en brudkrona.

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.

Mindre kapell

Känns kyrkan stor? I Umeå finns kyrkor, kapell och missionshus i alla storlekar. Det alla inte vet är att det i flera av de stora kyrkorna också finns mindre kapell. Perfekta för ett litet bröllop eller dop.