Två kvinnor serverar mat till en tredje.
Foto: Johannes Frandsen

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Du gör det möjligt för kyrkan att göra mer och hjälpa fler. Det finns många olika verksamheter inom Svenska kyrkan i Umeå där ditt engagemang gör skillnad.

Du kanske vill hjälpa barn med läxor, leda en grupp för vuxna, laga mat och fixa saker eller samla in pengar till internationellt arbete? Eller vill du göra något helt annat? Är du en hejare på IT, ekonomi eller surdegsbröd? Hör av dig till en kontaktperson nedan så ser vi hur du kan använda just dina talanger!

Du får ingen ekonomisk ersättning, men många som ställer upp frivilligt upplever att det också berikar ens eget liv.

Tillsammans är vi kyrka!

Volontärfilmer

Se några volontärer berätta om sina erfarenheter och hur det är att arbeta som ideell.

Bli en ideell rebell

En verkstad för dig som ser saker du vill förändra och har en idé om vad du vill göra! Utmana dig själv och bli modigare tillsammans med andra.

Så här gör du!

1. Hitta ett uppdrag som du är intresserad av. De flesta uppdrag ligger på Volontärbyråns webbplats. Om du inte hittar något som passar är du välkommen att höra av dig ändå!
  2. Anmäl ditt intresse.
  3. Vi kontaktar dig för ett samtal för att se vilken uppgift eller uppdrag som passar.
  4. När du fått ett uppdrag går du igenom uppgiften med en anställd och skriver en överenskommelse med tid, plats, uppgift och tystnadslöfte. Du är försäkrad under uppdraget. Efter avslutat uppdrag kan du få ett intyg till ditt CV.

Hitta ett uppdrag via Volontärbyrån

Gå till Volontärbyrån

Volontäruppdrag och kontaktpersoner i Umeås kyrkor

Just nu söker vi personer till dessa volontäruppdrag. (Länk till Volontärbyrån)

Har du andra idéer? Kontakta Ingemar Grahn. Tel 090-200 28 15

Just nu söker vi personer som vill hjälpa till med följande uppdrag. (Länk till Carlskyrkans webb)

Har du andra idéer? Kontakta Laila Israelsson, tel 090-200 27 68

Har du andra idéer? Kontakta Lotta Lepistö tel. 090-200 26 76

Just nu söker vi personer som vill hjälpa till med följande uppdrag.  (Länk till Ersmarkskyrkans webbplats)

Har du andra idéer? Kontakta Ingela Forslund tel. 090-200 25 40

Just nu söker vi personer som vill hjälpa till med följande uppdrag.  (Länk till Grisbackakyrkans webbplats)

Har du andra idéer, kontakta Marie Andersson, tel 090-200 28 51

Just nu söker vi personer till dessa volontäruppdrag. (Länk till Volontärbyrån)

Har du andra idéer? Kontakta Maria Lundgren, tel 090-200 27 77

Har du andra idéer? Kontakta Anders Karlsson, tel 090-200 29 77

Just nu söker vi personer till dessa volontäruppdrag. Länk till Volontärbyrån.

Har du andra idéer? Kontakta Therese Edlund, tel 090-200 29 66

Har du andra idéer? Kontakta Johan Andersson, tel 090-200 26 56

Har du andra idéer? Kontakta: Ulrika Mottman, tel 090-200 26 12

Just nu söker vi personer till dessa volontäruppdrag.(Länk till Volontärbyrån)

Har du andra idéer? Kontakta: Erik Hansson, tel 090-200 27 16

Här hittar du volontäruppdrag som inte är knutna till en specifik kyrka. (Länk till Volontärbyrån)

Har du andra idéer? Kontakta Sara Sandström, tel 090-200 27 66

Vill du bära någon till sista vilan?

Vi söker fler personer som vill delta i ett bärarlag.

Umeåbor för Ukraina

Kriget i Ukraina väcker många människors engagemang. Så här kan du bidra för människor som flytt och som är kvar.

Internationellt engagemang

Svenska kyrkan finns på plats ute i världen och hjälper medmänniskor till ett bättre liv varje dag. Vi tror på hjälp till självhjälp.

Vän i Umeå

Läs mer om Vän i Umeås arbete för att skapa kontakter mellan svenskar och invandrare på deras egen hemsida.

Bli medlem

Oavsett om du är medlem eller inte är du välkommen till kyrkan. Men som medlem bidrar du till att vi kan stödja människor i Sverige och i världen.

Ett målat rött hjärta på en vit vägg.

Ge en gåva

Ekonomin kan vara tuff för människor, här i Umeå och ute i världen. Tillsammans kan vi göra skillnad. Så här kan du ge en gåva.