Ett målat rött hjärta på en vit vägg.
Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Ge en gåva

Ekonomin kan vara tuff för människor, här i Umeå och ute i världen. Tillsammans kan vi göra skillnad. Så här kan du ge en gåva.

Inom Svenska kyrkan möter vi många människor som av olika anledningar hamnat i ekonomiska svårigheter. Även här i Umeå.

När pengarna tryter och livet är kaos kan kyrkan ibland hjälpa till med ett ekonomiskt stöd. Det kan vara presentkort till en matkasse, deltagaravgift i en fritidsaktivitet, stöd till ett tillfälligt inköp eller en biocheck för att kunna göra något extra med sina barn.

Det är tack vare din och andras gåvor till kontot för diakonalt stöd som vi kan hjälpa människor i ett akut läge och göra insatser för en långsiktigt hållbar livssituation. Din gåva gör verklig skillnad för en person eller familj, tack!

Så här ger du en gåva till andra i Umeå

Swish 123-584 60 50 eller scanna qr-koden
Bankgiro 602-43 84 Umeå Pastorat. Märk gåvan: Diakonalt stöd

Svenska kyrkan samlar in pengar hela året, men inför julen och sommaren kan den ekonomiska utsattheten bli extra tydlig. Därför har vi särskilda insamlingar då. Du kan läsa mer om dem genom att klicka på bilderna nedan.

Ge fler julklappar

Inför julen finns det här i Umeå familjer som oroar sig för hur de ska ha möjlighet att köpa julmat och julklappar. Swisha en gåva eller köp ett presentkort och lys upp julen för någon annan.

Sommarhjälpen

Alla barn i Umeå borde få bada på sommarlovet. Tillsammans gör vi det möjligt genom gåvor.

Foto: Deborah Rossouw /Ikon

Så här ger du en gåva till människor runt om i världen

Alla människor hör ihop. Vi lever under samma himmel och har samma värde och rättigheter. Men beroende på var vi föds, eller vilket kön vi har, ser verkligheten olika ut. Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt vid katastrofer.