Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Är du nybliven förälder som vill träffa andra föräldrar eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

I kyrkan finns många möjligheter att få nya vänner, prova på något nytt eller fortsätta med något som du älskar att göra. Aktiviterna är uppdelade på olika sidor utifrån ålder och typ av verksamhet, klicka på rubrikerna nedan för att läsa mer.

Kom förbi och upptäck något nytt!

Du kan också se allt som händer i respektive kyrka/mötesplats här >

Fira gudstjänst

Du är alltid välkommen att fira gudstjänst! Vi firar gudstjänst vissa dagar för att leva i Guds tjänst alla dagar. Bön och arbete behöver gå hand i hand för att tro och liv ska höra ihop.

Konserter och musik i kyrkan

Ladda ner musikfoldern och planera vårens musikäventyr i kyrkan! I vår kan du gå på 70 konserter i Holmsunds och Umeås kyrkor med körer, solister, orkester och orgel.

Ett litet barn spelar på en tamburin som ligger på en röd matta. Andra barn och vuxna sitter runt omkring.

Barn & familj

Hänga med kompisar, sjunga i kör, busa, pyssla och lära sig mer om bibeln. Det finns mycket kul att göra för barn. Är du hemma med barn finns öppen förskola och många andra träffar där du och ditt barn får umgås och leka med andra.

Några glada ungdomar spelar kort tillsammans.

Ungdom & konfirmation

Vill du hänga med kompisar, spela i band, lära dig mer om Gud, sjunga eller behöver du någon att prata med?

Samtal över en kopp kaffe

Verksamhet för vuxna

Det finns många mötesplatser och något för alla i kyrkan. Pilgrimsvandra, dreja, sjunga, motionera, umgås, meditera, prata om bibeln, äta tacos eller be tillsammans.

En kyrka för alla

Svenska kyrkan arbetar aktivt för att alla ska känna sig välkomna och omslutna av Guds kärlek. En del kan vara att få ta del av gudstjänster och verksamhet på sitt eget språk. Här i Umeå har vi bland annat verksamhet på engelska, finska och teckenspråk.

Mötesplatser runt om i Umeå

I broschyren finns vårens mötesplatser för vuxna samlade tillsammans med en karta och kontaktuppgifter. Klicka på knappen för att läsa och ladda hem den i pdf-format. Den finns också som tryckt broschyr i alla våra kyrkor.

Läs broschyren här

Du kanske också är intresserad av

Leende kvinna med kort vitt hår, blå kofta och prästkrage runt halsen i svart skjorta sitter framför suddig bokhylla och håller i en bok

Podden Angeläget

Angeläget är tillbaka i ny tappning. Denna säsong kommer du som lyssnar få ta del av Lena Fagéus tankar om tron och om livet. Vårens första avsnitt handlar om skam.

Kyrkisk ordbok

I Kyrkisk ordbok förklarar unga ledare i Umeå några av de viktiga ord som ofta används i kyrkan.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Kyrkguiden

Hitta till Svenska kyrkan med hjälp av appen Kyrkguiden, se vad som händer och planera in gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.