Foto: Gustaf Hellsing

Konserter och musik i kyrkan

Ladda ner musikfoldern och planera vårens musikäventyr i kyrkan! I vår kan du gå på 70 konserter i Holmsunds och Umeås kyrkor med körer, solister, orkester och orgel.

Uppdateringar:

• Konserten 16 mars i Västerslättskyrkan är inställd.
  • Konserten 28 april i Holmsund med Anders Widmark och Umeå Kammarkörkostar 200 kr.

Varsågod! Ännu ett konsertprogram med djup och bredd, variation
och kvalitet. Upplev klassiska verk och musik av kvinnliga kompositörer.
Du kan förstås också höra folkmusik, gospel och mycket annat.

Det blir Mozarts Requiem, St John passion av Bob Chilcott och musiksagan Stadsmusikanterna i Bremen på sportlovet.

Varmt välkommen!

Vårens musikprogram

Klicka här för att ladda hem det samlade programmet för musik och konserter i Svenska kyrkan i Umeå som pdf.

Prenumerera på musiknyhetsbrevet

Få samlad information om konserter och musik i Svenska kyrkan i Umeå skickad direkt till din mejlkorg en gång i månaden.

Anmäl dig här!

Nyhetsbrevet för februari 2024

Läs det här!

Konsert Mozarts Requiem

Söndag 24 mars kl 18.00–19.00 i Backens kyrka. Umeå barockkör, Backens kyrkokör och kammarorkester. Dirigent Tomas Pleje. Solister: Sopran Esther von Schoenberg, Mezzosopran Oda Zoe Hochscheid, Tenor Georg Källström, Bas Anton Eriksson. Fri entré.

Bob Chilcott "St John Passion"

Fredag 29 mars 18.00–19.00 i Umeå stads kyrka. Jesu lidande och död enligt evangelisten Johannes i en modern och lättillgänglig tonsättning av engelsmannen Bob Chilcott. Umeå stads Motettkör, Tenor Mats Carlsson, Bas Johan Wållberg, Sopran Emma Rönnlund, orgel Lisa Oscarsson, dirigent Jonas Östlund. Inträde 150 kr, Förköp via Biljettcentrum, Swish i entrén

Orgelsoppa i Tegs kyrka

Torsdagar 1 februari, 29 februari, 11 april och 23 maj. Konsert kl 12.00, soppa kl 12.15. Kom och njut av en kortare orgelkonsert! Efter konserten bjuds de som vill på soppa och smörgås i församlingssalen.

Konserter i Ålidhemskyrkan

Under våren är du välkommen till Ålidhemskyrkan och lyssna på musik, allt från folkmusik till renässansmusik.

Körprojekt: Together with Elvis

Konsert i Backens kyrka 12 maj 2024. Var med i kören och sjung låtar från Elvis Presleys karriär. Övningarna startar söndag 17 mars. Ingen körvana behövs. Sång, fika och gemenskap! Ingen kostnad. Välkommen till Backens prästgård!

En person med målade naglar följer med sitt pekfinger melodin i en uppslagen psalmbok.

Önskepsalmer i Umeå stads kyrka

Vilken psalm önskar du? I vår sjunger vi psalmer tillsammans sex söndagseftermiddagar kl 15.00. Skriv din önskepsalm här.

Musik och soppa i Umeå stads kyrka

Tisdagar udda veckor, start 13 februari. Musik i kyrkan kl 12.00, därefter serveras soppa, bröd, kaffe och kaka för 50 kr i Martasalen en trappa ner.

Några barn står bredvid varandra och sjunger framme i kyrkan. En kvinna kompar på piano.

Barnkörer

Sjunga i kör handlar inte bara om låtar och musik utan minst lika mycket om kompisar, skratt och skoj och gemenskap.

Ungdomskör och replokal

Husband eller gospel? Sjunga eller spela musik? Vilken är din musik? Vilken kör passar dig?

Sjung i kör

Det finns vuxenkörer för alla typer av sångare. Har du sjungit länge eller alltid längtat efter att börja? Vill du sjunga varje vecka eller bara ibland? Det finns en kör för dig!