Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Nr 1 med temat ”Berätta om” delas ut i mitten av mars. Tidningen delas ut med SDR till alla hushåll. Boende i Tavelsjö får den någon dag senare med Posnord.

Här hittar du ett urval av artiklar. Lite längre ner finns också en länk för dig som vill läsa hela numret på skärm.

Nästa nummer kommer ut 1-2 juni 2024.

Tema: Berätta om

Fyra damer bläddrar i ett gammalt fotoalbum.

De minns dass, kakelugnar och husdjur

Gamla fotografier väcker minnen till liv i Västerslättskyrkans livsberättargrupp. I dag står barndomen i fokus med berättelser om sparktåg och sommarbad, uppbrott och trygghet.

Påsktips! Lyssna på ett drama i sex delar

Relationsdrama, true crime och spänning. Ta del av den stora påskberättelsens olika genrer i Spiras unika ljudboksupplevelse!

Några ägg i en blå porslinsskål, och en videkvist.

Vad predikar du om påsken år 2024?

Kan en 2 000 år gammal berättelse vara aktuell än i dag? Tre präster ger ett smakprov på vilka scener ur påskdramat de vill predika om i påsk.

Berätta! Sorgen kan lätta.

Uttrycket ”tala är silver, tiga är guld” är inte särskilt hjälpsamt när livet gör ont. Efter svåra händelser är det snarare läkande att berätta sin historia.

Artiklar och reportage

Man gungar i motljus.

”Jag har stort behov av att få leka”

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

En påse i textil med olika lappar.

Sydde egen urna av sparade tyger

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

I lurarna

Vad lyssnar Umeås kyrkomusiker på? Här får du svaret!

Så vårdar du en relation – ny serie i Spira!

De pratar om relationer med par och enskilda flera timmar om dagen. Nu delar Umeås familjerådgivare med sig av tankar och erfarenheter i Spiras serie Du & Jag. Första avsnittet handlar om kommunikation.

Stå upp för fred som en väg

Kyrkoherde Lena Fagéus i en krönika om tålamod och kärlek.

Person med glasögon och rosa hår sitter vid ett bord och tittar på handarbete.

Volontär håller kafé öppet

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

Bläddra i senaste Spira här

Fler artiklar ur Spira

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

”Jag har stort behov av att få leka”

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Utgivning 2024

Spira delas ut fredag-söndag av SDR i Umeå. Tavelsjö får tidningen följande tisdag via Postnord.

• 16-17 mars
  • 1-2 juni
  • 14-15 september
  • 7-8 december

Spira delas ut som gruppförsändelse till hushåll och även till hushåll med ”Nej tack” till reklam.

Frågor, tips och idéer

Kontakta gärna redaktionen om du vill fråga något, tipsa om dina idéer eller tycka till om tidningen!
E-post spira@svenskakyrkan.se

Vid utebliven tidning, ring 090-200 25 17

Spira

Spira är en tidning från Svenska kyrkan i Umeå. Den kommer fyra gånger per år och delas ut lokalt till alla hushåll.

Läs mer på www.svenskakyrkan.se/umea/spira

Mer från Svenska kyrkan i Umeå

En brygga sträcker sig ut i lugnt vatten

Andlighet & fördjupning

Här finns möjlighet för dig som vill fördjupa dig i Bibeln och finna stillhet i bönen. Det finns också grupper för dig som vill finna kraft till självhjälp i en 12-stegsgrupp eller samtala om livet.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.