Foto: Jim Elfström

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. Dopet är öppet för alla, såväl barn som vuxna. Det är en helig handling som innebär att den döpte blir en del av ett större sammanhang; en världsvid kristen gemenskap och en del av Guds stora familj.

Flera olika tårtdekorationer till bröllop står på ett bord.

Bröllop

Ni har funnit varandra. Att gifta sig är en av livets viktigaste och gladaste händelser och i vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra!

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och väcker ofta många frågor. Sorgen är alltid personlig, men det är vanligt att reagera med saknad, ilska och uppgivenhet.

Du vet väl om att du kan ha dopet, bröllopet eller begravningen i en annan kyrka än den församlingskyrka som du tillhör? Det går också bra att boka kyrkans samlingslokaler för bland annat dopfika och minnesstund.

Läs mer om våra kyrkor via länk nedan. Har du frågor, kontakta vår administrativa enhet.

Har du frågor, kontakta oss

Öppettider: Helgfri måndag–torsdag, 10–12 samt 13–15

Telefon: 090-200 26 00
E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Skolgatan 75, 903 30 Umeå
Postadress: Umeå pastorat, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.

Husen på Kyrkans lägergård med Husmorsvillan till vänster, huvudbyggnaden i mitten och logementet till höger

Kyrkans lägergård i Tavelsjö

Svenska kyrkan i Umeå har en lägergård som ligger vackert belägen vid Tavelsjöns strand. Där finns ett kapell, sängplatser för upp till 40 personer, samt matsal och samlingslokaler.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?